AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Charlie Chaplin – Hollywood-ikon som strömmande media
I vår samling av spelfilmer i SELMA har vi två Chaplin-filmer. Det är Moderna tider (1936) och Diktatorn (1940).
Moderna tider anses vara en av de sista stumfilmerna som producerades, men den innehåller trots allt lite talad dialog och ljudeffekter. Den historiska bakgrunden till filmen är den stora depressionen, som började med börskraschen i New York 1929. Även fabriksindustrins effektivisering är något som Chaplin själv ansåg ligga bakom de ekonomiska problem som drabbade världen. Det finns politiska budskap i filmen och det är enkelt att reflektera över vår egen värld som vi lever i idag när man ser Moderna tider. De frågor som Chaplin lyfter fram i filmen är frågor som man enkelt kan överföra till våra egna liv.
http://youtu.be/Ekwbgtp1_Vg
Om Moderna tider tittar på effekterna av den ekonomiska kris som dominerade 1930-talet, tittar Diktatorn på det problem som följde i den krisens kölvatten, nämligen fascismens intåg på den världspolitiska scenen. Förmodligen är det inte möjligt att förstå hur kontroversiell denna film var när den kom 1940, men det är värt att nämnas att den inte hade svensk biopremiär förrän den 19 november 1945, alltså efter att andra världskriget var slut. En stor anledning till att filmen överhuvudtaget blev gjord har en så enkel förklaring som att Charlie Chaplin själv var ekonomiskt oberoende och behövde inte förlita sig på andras pengar.
Till de här filmerna finns det bra handledningar på Svenska Filminstitutets hemsida som kan hjälpa till inför visningen i klassrummet. Moderna tider rekommenderas från årskurs 3 och Diktatorn från årskurs 6.
Filmhandledning till Moderna tider
Filmhandledning till Diktatorn
Eftersom ingen av de här två filmerna påminner om dagens Hollywood-produktioner när det gäller färger och effekter är atmosfären man skapar i klassrummet innan man ska visa filmerna jätteviktig. Båda är svartvita, varav den ena i stort sett en stumfilm, vilket kan ses som ett recept till misslyckande, men med rätt frågor innan visningen öppnar man upp för att ge sina elever en filmupplevelse som de kan ta med sig resten av livet. Inte bara för att moderna filmer ibland refererar till Chaplin och hans livsverk utan även för att de här två filmerna är utmärkta exempel på tidlösa klassiker.
Som alltid rekommenderar jag er att själva se filmerna innan ni visar dem i klassrummet och eftersom filmhandledningarna finns är det bra att läsa dem också. Framförallt handledningen till Moderna tider kan vara till stor hjälp eftersom den har bra utgångspunkter för de som tänker visa filmen för yngre elever.
SELMA-länkar
Moderna Tider
Diktatorn