Matematik, motivation och stödmaterial!
Dammfri gör Berlin!
För några veckor sedan var vi, Katarina Svenning och Margit Utsi, i Berlin tillsammans med tre av våra spetsmatteelever, Morris, Cosmo och Amanda. Resan hade många syften men ett av huvudsyftena var att eleverna skulle delta i en mattetävling på Herder-Gymnasium i Berlin.
Vi möttes 04.30 vid triangelns station i Malmö för att sedan tillsammans ta oss över bron och vidare. När vi kom fram till Berlin satte vi oss på ett tyst café eftersom eleverna absolut inte vill missa att delta i kvalet till högstadiets matematiktävling. Vi drack kaffe och agerade skrivvakter. Fyra timmar senare och med lunch i våra magar begav vi oss till DDR museet.
DDR museet visar en bild av hur det såg ut i Östberlin precis innan muren föll och det var väldigt intressant tyckte både vi och eleverna. Den roligaste attraktionen var en Trabantsimulator där man fick köra runt i ett bostadsområde i Berlin. Jag (Katarina)kan berätta att det var jättesvårt att styra och att det var tur att det inte var någon riktig bilfärd för då hade det nog gått illa för alla inblandade. Nu var det inte det och vi kom helskinnade ifrån muséet. Jag (Margit) som var passagerare i Trabanten kan berätta att åksjukan var allt annat än virtuell! Nästa kulturinstitution vi besökte var Dunkin Dougnuts och där kunde vi enigt konstatera att munkarna ser godare ut än vad de smakar.
Nu var det äntligen dags för dagens stora event, nämligen att bege oss till pizzerian där vi skulle träffa de tyska eleverna och deras föräldrar samt den tyske läraren. Även om eleverna hade haft mailkontakt med varandra innan vi åkte märktes det att de blev mer och mer nervösa ju närmare pizzerian vi kom. Väl på pizzerian släppte nervositeten relativt snabbt och eleverna hittade varandra direkt. När vi hade ätit färdigt våra pizzor delade vi på oss och alla åkte till sitt. Nästa morgon var det ju dags för tävlingen som faktiskt var den största anledningen till resan överhuvudtaget.
Mattetävlingen gick bra för eleverna. De saknade många av begreppen på engelska och fastnade på grund av det men tyckte att det var roligt att få göra matte i en helt ny kontext och själva uppgifterna tyckte de inte var så svåra. Cosmo kom tvåa, Morris blev femma och Amanda kom på sjunde plats. De fick också följa med de tyska eleverna på andra lektioner och de besökte bland annat språklektioner och en mattelektion. Detta tyckte de var superintressant och väldigt annorlunda från hur vi har det hemma. De reagerade på att det inte fanns någon matsal på skolan utan att eleverna fick ta med mat hemifrån eller köpa i kafeterian eller på någon av de små restaurangerna som ligger kring skolan. De reagerade även på att man använder lärarnas efternamn och dessutom reflekterade de kring att alla elever på skolan var väldigt seriösa.
Efter mattetävlingen hade de tyska lärarna planerat aktiviteter som vi skulle göra tillsammans och denna gången besökte vi Berlin Unterwelten och riksdagen. Det var oerhört spännande. En bonus var dessutom att den ene av lärarna hade jobbat på universitetet där han varit ansvarig för att ta emot besökare och att visa dem Berlin. Eftersom han var så duktig på det fick vi en mycket uppskattad guidad tur från Alexanderplatz till Riksdagen. Både undervärldarna och riksdagen var väldigt spännande för både oss och våra elever.
Sista dagen var eleverna med på lektioner fram till 11 och sedan hämtade vi upp dem för att så smått börja vår resa hemåt. Vi lät dem gå i lite affärer på Alexanderplatz innan vi tog tåget till Schönefeldt. Vi hade tänkt att vi skulle äta lunch någonstans innan vi åkte men eftersom vi hade blandat ihop avgångstid och ankomsttid för vårt flygplan fick vi istället stressa till flygplatsen och därför köpte vi bara med oss baguetter som vi åt på tåget. Eleverna var duktiga och tålmodiga och sa inget om detta. I maj kommer de tyska eleverna och hälsar på oss och tävlar i en mattetävling, Pythagoras Quest, här och sen nästa år skickar vi en ny grupp av elever.
Det är spännande att få göra den här typen av utbyten. Det är lärorikt som lärare eftersom man får inblick i hur det fungerar i ett annat land med ett annat undervisningssystem. Det är spännande för eleverna som får en upplevelse som de inte kommer att glömma i första taget och blir det riktigt lyckat kan de också få vänner som de kommer att behålla länge. Även eleverna får en inblick i ett annat skolsystem och det gör att även de reflekterar över hur vi har det hemma. Vad de gillar och vad de tycker att vi kan göra på något annat sätt. Att det bara är tre elever har den tyska skolan bestämt, det var med de förutsättningarna vi gick in i samarbetet. Detta var andra gången vi gör detta och redan efter två gånger känner vi att samarbetet har djupnat lite och att vi får ut mer av det. Kanske vi skulle kunna göra något mer samarbete med skolan längre fram där fler elever får möjlighet att besöka en tysk skola och Berlin som ju i alla avseenden är en fantastisk stad.
Av: Margit Utsi och Katarina Svenning