Matematik, motivation och stödmaterial!
Dåtid, nutid och framtid!
Nu fortsätter arbetet med Malmös lokalhistoria genom fysiska platser i staden. Den här terminen riktar vi in oss på forntiden för åk 1-3 och 1800-talet fram till 1914 för åk 7-9.
Det är två tider som är varandras motsatser på många sätt. Det är inte lätt att se spår i staden efter forntiden, jag har fått ge mig lite utanför staden för att få syn på dösar och stenkammargravat tillsammans med Thomas Persson, museipedagog på Malmö museer. Motsatsen är informationsflödet som finns kring 1800-talet Malmö. Vad ska vi välja?
För att få ta reda på lite mer om var fynden från utgrävningarna i Skåne tar vägen tog jag mig till Historiska museet vid Lunds universitet. Vad kan passa bättre än ett historiskt museum som är byggt som biskopshus mellan 1840-45 och som inrymmer samlingar från bl.a. forntiden.
Är du nyfiken på att titta på de två lokalhistoriska paket som finns att arbeta med? De finns tillgängliga på Pedagogiska kartor. Klicka på respektive linje för att komma till lektionsmaterialet.