Matematik, motivation och stödmaterial!
Den magiska skogen
Blickarna riktades direkt mot dungen. ”Vad gör Pontus med utklädningskläderna?” utbrast några barn förvånat. Barnen började klä ut sig och leka i dungen. Så förvandlades en ensam dunge till en magisk skog.
Tänk vad lätt det kan vara att skapa magi med barnen. Allt som behövs är att gå utanför boxen och våga testa nya saker. Personligen har jag alltid dragits till det lite mystiska och sagolika. Jag minns själv när jag var ett barn och man lekte Harry potter med sina kompisar på skolgården och hur verkligt det kändes. Hemma hos farmor och farfar ögnade jag igenom boken ”bland tomtar och troll” och fascinerades av alla skogsväsen som John Bauer skapat. Det var just den känslan jag ville förmedla i den magiska skogen, i den kan allt bli möjligt.
Utemiljön som en arena för upplevelser
Efter att ha introducerat skogen för barnen har det skett en ännu större förvandling av platsen. För att förstärka den mystiska stämningen i skogen tog jag med en bärbar högtalare som spelade bakgrundsmusik. Jag såg att barnens kroppsspråk förändras när musiken var på. Ett barn sa ”Hör ni, det är halloween i skogen”. Snart vaknade olika karaktärer upp i skogen. Barnen lekte häxor, monster och cowboys. Nästa steg var att dekorera skogen. Min kollega kom på att vi kunde måla stenarna i guld. Dessa stenar blev som en magisk portal in till skogen. Gamla textilier som färgade lakan och tyll förgyllde också skogens utseende.
Närvarande pedagoger en del av magin
Genom att arbeta projekterande så kan vi utveckla skogen hela tiden. Det är barnens intresse som sätter ramarna för vårt arbete. Bland annat har barnen fått måla sina egna trollstavar, göra häxbrygder och fånga spöken. Även vi vuxna har börjat klä ut oss. Ett exempel var när min kollega klädde ut sig till en prinsessa och lade sig i skogen. När barnen väckte henne så visade det sig att hon var förtrollad dit av en elak häxa. Hon behövde därför hjälp från barnen att hitta hem. Barnen och prinsessan gick runt på förskolan och letade efter prinsessans hem och gav henne magiska pinnar så att hon kunde komma hem igen. Barnen förde leken vidare genom sin fantasi. Tillslut kom prinsessan hem igen. Den här typen av aktiviteter lockar inte bara barn till lek och fantasi utan också ett sätt att träna problemlösning och samarbete.
Det berikande med att vi vuxna går in och blir karaktärer är att barnen inspireras till att skapa egna karaktärer. Ett exempel var när jag klädde ut mig till ett spöke och barnen bestämde sig för att bli spökjägare.
Ett sätt att föra vidare svensk kultur
Den senaste karaktären som hälsade på i skogen var Bergatrollet. Först hade barnen fått ett meddelande i skogen att ett troll skulle komma. I meddelandet fanns det bilder och information om troll, bland annat att de byter ut människobebisar mot trollungar. Barnen fick då också veta att troll älskar guld och skatter och att det kunde vara ett bra lockbete för att få tillbaka en människobebis igen. Detta var ett sätt från min sida att föra in svensk folktro och sagokultur i barnens lek. Sedan kom ju såklart trollet och gjorde det där som meddelandet hade varnat för och barnen kunde på så vis rädda bebisen från trollet (Bebisen var inte någon från yngrebarnsavdelningen, det var en docka). Efter trollets besök fångade jag ett barns tankar ”Alltså Pontus, det var ett troll här som tog vår bebis och då gav vi honom en guldmask så vi fick bebisen tillbaka”. Det är verkligen inspirerande att se barnens engagemang och inlevelseförmåga när de möts av olika sagoväsen i skogen. Det blir ett kvitto på att vi nått fram till dem.