Det snackas om…

alt=””
I veckans ”Det snackas om…” blir det PISA-tema. Resultaten för undersökningen 2018 presenterades i tisdags.

Den konstaterar att svenska 15-åringar presterar bättre i matematik, naturvetenskap och läsförståelse än i den föregående mätningen. Samtidigt visar den också att det blir ett allt större gap mellan de elever som presterar bäst respektive sämst.

Här i nyhetsbrevet har Pedagog Malmö samlat matnyttiga länkar för dig som vill djupdyka i undersökningen.

För att få ett övergripande grepp om 2018 års resultat så kan du läsa mer i denna artikeln hos SVT. Vill du få ännu djupare kunskap så rekommenderar vi denna rapport från Skolverket som tar upp de svenska resultaten.

Och vad säger ansvariga för Pisamätningen?

– Man kan verkligen säga att Sverige är på god väg. Jag tror inte man kan säga än att Sverige gör bra ifrån sig internationellt sett, men det har skett en väldigt, väldigt viktig förbättring, säger Andreas Schleicher, OECD:s utbildningschef som ansvarar för Pisamätningarna, till Studio Ett.

En glädjens dag som visar på att svensk skola är på väg tillbaka till kunskapsresultat i toppklass, skriver utbildningsminister Anna Ekström (S) i Dagens nyheter. Men ojämlikheten i skolan måste bli en väckarklocka för alla politiker oavsett parti, menar hon.

En annan som gläds åt resultaten men också känner sig oroad är Fredrik Malmberg, generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten.

— Samtidigt ser vi att likvärdigheten mellan skolor brister. Vi utvecklar vårt arbete för att kunna ge närmare stöd, säger han i en kommentar.

Hur synliggörs då Pisa-resultaten? En ny forskningsrapport från Södertörns högskola med titeln ”PISA-press” har undersökt hur rapporten framställs i medier i Sverige och Finland.

– Pisa används på många olika sätt. Det används av journalister, debattörer och politiker. I Sverige använder politiker det som belägg för något: ”Pisa visar att det går dåligt, därför ska vi göra si och så”. Och sedan presenterar man en lösning som skiljer sig åt beroende på vilket parti man tillhör. Pisa funkar med medielogiken, och det kan ju politiker dra nytta av. Det är något konkret att framhålla i något så svårdefinierat som skolans utveckling, säger Hanna Sofia Rehnberg, lektor på Södertörns högskola som skrivit rapporten, till Skolvärlden.

Och för dig som känner dig lite vilsen i Pisa-tider och undrar vad det egentligen är som det handlar om så har Grundskoletidningen gjort denna guide som på en grundläggande nivå förklarar hur allting egentligen hänger ihop.

Vill du hålla dig uppdaterad kring vad som publiceras på Pedagog Malmö? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev som kommer ut varje onsdagsmorgon. Anmäl dig här för att inte missa pedagogiska tips, inspirerande arbetssätt och insiktsfulla blogginlägg!

Trevlig helg!