Matematik, motivation och stödmaterial!
Det snackas om…
Vårterminen är igång och det är dags för årets första nyhetsbrev från Pedagog Malmö, där redaktionen sammanfattar skolnyheter från veckan som gick.
I höstas anmäldes Bladins International School i Malmö för att ha efterfrågat elevers begåvning i samband med att de sökte till skolan. Anmälaren, en rektor på en annan skola, uppfattade det som att uppgifterna skulle användas som underlag för antagning. Enligt Bladins används det frivilliga formuläret inte på det sättet, utan som ett underlag för att förbereda mottagandet av eleven. I sitt beslut går Skolverket på Bladins linje, och lyfter fram att det inte finns några exempel på att elever skulle blivit bortvalda på grund av blanketten. Läs mer på sydsvenskan.se!
Sju pedagoger på en förskola i Halland filmade sig själva för att se om de behandlade pojkar och flickor olika – nu har de fått pris för sitt initiativ.
– Artiklar vi läste beskrev hur pojkar och flickor behandlades olika. De visade att man oftare ställer öppna frågor till flickor och ”ja och nej”-frågor till pojkar, säger Karin Lindqvist, pedagog, till SVT. Läs mer här!
Leka eller lära i förskolan? Frågan om lekens roll ihar diskuterats flitigt de senaste åren – men diskussionen är förenklad, menar förskoleforskarna.
– Vi känner inte till tillräckligt mycket om lekens utvecklande potential och syftet är att undersöka hur undervisning kan äga rum i lek utan att leken försvinner, säger Niklas Pramling, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, som arbetar i ett forskningsprojekt om lärande och lek i samarbete med förskollärare och en forskargrupp från flera olika universitet. Läs mer på forskning.se.
Det föreslagna etableringsstoppet för religiösa friskolor kan strida mot grundlagen. Trots det vill utbildningsminister Anna Ekström gå vidare med löftet, som är en överenskommelse mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet. Läs mer på sverigesradio.se, och i Lärarnas tidning, som rapporterat om frågan bland annat här och här.
Trevlig helg!