Det snackas om…

alt=””
Fredag! Det innebär, förutom en stundande ledighet och kanske mys och återhämtning i soffan, att Pedagog Malmös redaktion tittar lite närmare på några av de skol- och förskolenyheter som präglade veckan.

Införandet av förstelärare har gjort att skolornas kvalitet har förbättrats. Det slår en studie från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU, fast. Bland annat lämnar färre läraryrket och färre väljer också att byta skola. Även studieresultaten har förbättras något.

– Just att man lyckas behålla lite fler behöriga och erfarna lärare och också av att det är vissa men små effekter på elevresultaten så drar vi slutsatsen att det har haft en viss positiv inverkan på skolan, säger Anna Thoresson, doktorand i nationalekonomi vid Uppsala universitet, till SR Ekot. 

Att prata om ledarskap specifikt för förskolan har sedan en tid fått ett uppsving i och med tre nya böcker om ämnet. Tidningen Chef och ledarskap tipsar om de tre och refererar essensen. Bland annat en modell i åtta steg för utvecklingsarbete, vikten av kollegialt lärande och ett utforskande förhållningssätt.

Andelen elever som tar examen från nationella program ökar. Enligt de senaste siffrorna från Skolverket är det 76,6 procent som tar examen. Men det är stor skillnad mellan kommunerna. Tidningen Gymnasiet har gjort en kartläggning av siffrorna och hälsat på i kommunen där flest elever tar examen och även där andelen med examen är lägst. 

Till sist vill vi också säga grattis till Jenny Nyberg, rektor på Oxeivångsskolan som är nominerad till priset ”Ung skolledare” och ”Årets digitaliseringsledare”. Priset delas ut den 27:e februari! 

Vill du hålla dig uppdaterad kring vad som publiceras på Pedagog Malmö? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev som kommer ut varje onsdagsmorgon. Anmäl dig här för att inte missa pedagogiska tips, inspirerande arbetssätt och insiktsfulla blogginlägg!

Trevlig helg!