Matematik, motivation och stödmaterial!
Det snackas om The Big Five!
Det finns till och med en öppen Facebook-grupp där drygt 5500 pedagoger diskuterar lärande och bedömning utifrån The Big Five. Artikeln som har fått ett sådan enormt genomslag skrevs av Göran Svanelid, här hittar du den:
Göran Svanelid är universitetslektor vid lärarutbildningen i Stockholm. När de nya kursplanerna i Lgr11 kom, analyserade han dem grundligt. Han fann att det finns fem dominerande förmågor som i olika grad återkommer i alla ämnen och kunskapskrav:
- analysförmåga
- kommunikativ förmåga
- metakognitiv förmåga
- förmåga att hantera information
- begreppslig förmåga
Dessa förmågor kallar Svanelid för The Big Five (TB5). Han menar att det är dessa förmågor som vi lärare ska föra fram i vår undervisning samt IUP, utvecklingssamtal och åtgärdsprogram. Poängen med The Big Five är:
- De utvecklar ett gemensamt yrkesspråk mellan olika pedagoger om kunskapssyn och lärande.
- De ger eleven en röd tråd genom hela skolan och i alla ämnen.
- De underlättar samarbete mellan ämne och årskurser.
- De underlättar kommunikation mellan hem och skola.
- De ökar måluppfyllelsen (Behöver bara ha koll på fem bollar).
Länkar till mer om The Big Five:
Facebook-grupp:
The Big Five (öppen grupp)
I Facebook-gruppen finns en flik ”Filer” där pedagoger delar med sig av material om bedömning och The Big Five.
Lärarnas Nyheter/Pedagogiska Magasinet (2012-11-19):
Artikel av Göran Svanelid: Jakten på The Big Five går vidare.
GR Utbildning, Bedömning för lärande 2012-09-13):
Blogginlägg av Göran Svanelid: The Big Five
GR Utbildning, Bedömning för lärande:
Workshopmaterial kring The Big Five för en studiedag
GR Utbildning, Bedömning för lärande:
Föreläsning med Göran Svanelid, del 1, del 2, Görans presentation
Pedagogiska Magasinet:
A3-plansch The Big Five (se översta bilden)
Föreläsning med Göran Svanelid (2 delar)
Filmer: Pedagogiskt Centrum, GR Utbildning
Text:
Charlotte Christoffersen