Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
Deutsch – Ditt Val!
Klockan 21.30 på torsdagskvällen samlades 15 förväntansfulla elever och tre nästan lika förväntansfulla lärare utanför pressbyrån vid centralstationen i Malmö. Vi väntade på nattbussen till Berlin. Resan började egentligen nästan ett år tidigare när jag tillsammans med min tyskgrupp i åttan bestämde att det skulle vara en häftig erfarenhet att åka till Berlin och få testa tyskan i verkligheten. Jag hade fått nys om att Svensk-Tyska handelskammaren lanserade ett nytt program Deutsch – Ditt Val som innebär att man kan söka pengar till aktiviteter som främjar intresset för att lära sig tyska. Jag ansökte och fick pengar så att det räckte till två dagar i Berlin för hela gruppen och nu stod vi här, äntligen på väg.
Under terminen har vi jobbat med olika typer av förberedelser. Vi har jobbat med vägbeskrivningar, vi har övat oss på att beställa på restaurang, handla i affärer och på torget. Eleverna har även fått söka upp olika aktiviteter de skulle vilja göra på plats i Berlin.
Bussresan gick bra och vi kom fram till ett soligt Berlin. Vi började med att ta oss med S-bahn till vårt vandrarhem för att lämna våra väskor och sedan gick vi och köpte frukost som vi åt i Monbijouparken blickandes över floden Spree och Museumön. Vi hade tänkt att vi skulle gå på museum efter maten men eftersom solen sken och tempen visade 24 grader valde vi att gå en tur genom Berlin istället.
Vi började vid Alexanderplatz och TV-tornet och när eleverna såg tornet i verkligheten ville de inget hellre än att åka upp i det. Egentligen skulle vi till datorspelsmuseet och DDR museet men vem kan motstå elever med tindrande ögon? Väntetiden var 4,5 timme men vi behövde inte stanna kvar utan kunde göra något annat medan vi väntade, vilket ju passade perfekt. Så vi vandrade från Alexanderplatz till Brandenburger Tor via Checkpoint Charlie. På vägen pratade vi om kors på Tv-tornet, balansen på Museumön, kejsare och diktatorer, Humboldt och kristallnatten och mycket mer. Vi pratade även om att man kan läsa på universitet i andra länder som utbytesstudent. Vi tittade på trafikljusgubbar och försökte räkna ut om vi var i öst eller väst. När vi kom fram till Brandenburger Tor konstaterade eleverna att de hade gått långt och var ganska trötta men att det var häftigt med en historie-/samhällskunskapslektion på plats. Vi tog U-bahn tillbaka till Tv-tornet och alla tyckte att det var extremt spännande att åka upp förutom jag då eftersom jag har höjdskräck! Efter TV-tornet firade vi med att alla fick välja varsin munk på Dunkin donuts – det är inte typisk tysk kultur men det är ändå kultur som eleverna känner igen från TV.
På kvällen hade vi bokat bord på en mysig restaurang i Prenzlauerberg och när vi hade ätit och sedan strosat tillbaka till hotellet i sakta mak, somnade alla gott i sina sängar. Ett uttryck som myntades ganska tidigt under dagen var – ’Inga platta barn!’. Ett mycket praktiskt uttryck som funkar i alla sammanhang när eleverna kan tänkas bli överkörda av diverse fordon. Uttrycket funkar både i förebyggande och akuta situationer.
Dag 2 fick eleverna i uppgift att ta oss till muren och East side gallery. De lyckades fint, någon använde mobilen och andra använde karta. Någon försökte sig även på att fråga om vägen. Vi kom fram och sedan vandrade vi längs muren. Vi pratade om murens olika funktioner. Muren som minnesmärke och som symbol för något vi inte får glömma men även om den rivna muren som en symbol för frihet. Vi pratade om hur det var att leva på båda sidor om muren och om hur det skulle vara om det byggdes en mur i Malmö. Det var spännande diskussioner. Det som eleverna tyckte var svårast att greppa var att även Västberlin låg i Östtyskland. Vi pratade även om att många artister och konstnärer åkte till Kreuzberg och att Kreuzberg var omgiven av muren på tre håll trots att det låg i väst och att många har vittnat om att det gav Kreuzberg en speciell känsla. Vi pratade om detta som en inledning till att vi åkte till just Kreuzberg. Även denna gången fick eleverna i uppdrag att leda oss dit. Målet var curry 36 och currywurst samt Fritzcola. På tal om att ha sett saker på TV så visade det sig att detta var en av de absoluta höjdpunkterna för flera av eleverna.
– Men vi har ju sett detta stället i alla program du har visat oss om mat och om Berlin. Det är as-coolt att se det i verkligheten. Upplevelsen blev inte sämre av att de dessutom gillade korven. Vi strosade genom Kreuzberg eller i alla fall längs Bergmannstraβe och tittade på krimskrams och konstaterade att Espresso house har spridit sig till Berlin. Sedan tog vi bussen tillbaka till Alexanderplatz där eleverna fick en liten stunds fri tid. Innan det var dags att äta för att sedan hämta våra väskor på vandrarhemmet och börja bege oss mot ZOB och nattbussen tillbaka till Malmö.
Vårt sista Berlinminne var när vi för att komma till busstationen var tvungna att passera genom en övergiven u-bahn nedgång och Carolina undrade lite försiktigt om det inte fanns någon annan väg eftersom den var läskig och det säkerligen skulle komma zombier och överfalla oss om vi gick ner dit. Och såklart blev det precis så. När vi kom ner spred vi ut eleverna bland pelarna och sa till dem att leka zombies medan vi tog foto på dem. Vi kom hem på söndagen och på måndag morgon möttes vi av glada elever i rasthallen som utropade – Kan vi inte åka någonstans i nian också?
Vi som var där,
Malin Sangberg-Minör, Carolina Tiderblom och Katarina Svenning