Digital höst med förskoleklass

Barn står i rutnät på golvet.
”Kan du göra något som hjälper oss att nå våra IKT-mål och som anknyter till tema hösten?”

Denna spännande fråga fick jag från en av lärarna i förskoleklass.

Våra IKT-mål för förskoleklasserna är inte så komplicerade:

  • Testa några spel och appar anpassade till målgruppen.
  • Testa Blue-Bots eller annat grundläggande programmeringsverktyg.
  • Använd digitala uttryck med pedagogen, till exempel bild och musik.

Jag funderade först på några årstidsspel för iPad, men var inte riktigt nöjd med de jag testade, så jag valde istället att fokusera på de båda andra målen: digitalt berättande och programmering.

Med digitalt berättande kunde barnen utgå från det de redan lärt sig i klassrummet, så jag valde att börja där.

Adobe Spark Video är en praktisk och enkel app (finns även som webbsida) som jag har testat förut i olika klasser med gott resultat. Den fungerar ungefär som en Powerpointpresentation där man på varje uppslag lätt kan spela in ljud, lägga till text och hitta bilder på nätet. Alla bilder har tillåten användning och eventuellt namn på rättighetsinnehavaren läggs automatiskt till i slutet. Musik finns med från början men går att byta ut, ta bort, göra tystare eller starkare.

Barnen är vana att komma till skolbiblioteket i halvklass. Jag radade upp dem i soffan och frågade vad de hade lärt sig om hösten. Det var en hel del! Sedan fick de en i taget upprepa något de visste om hösten, medan jag spelade in ljudet. Ibland fick vi ta om, men för det mesta funkade det redan på första tagningen. Sedan gjorde jag en sökning på passande bilder och varje barn fick välja ut någon bild de tyckte om.

Det gick hur smidigt som helst! Alla ville vara med och göra ett eget uppslag, även de lite blygare. Innan det blev ens egen tur kunde det förstås bli en del väntan, men ändå tyckte barnen mest att det var spännande att se hur bildspelet växte fram. De lyssnade när någon spelade in och hjälpte till om det behövdes mer idéer.

Bildspelen blev cirka 30-40 sekunder långa och tog sådär 20-30 minuter att spela in. Barnen ville gärna se dem flera gånger – vilket förstås betydde att de repeterade höstorden ännu mer!

Dessa filmer är för närvarande inte tillgängliga eftersom de inte är tillgänglighetsanpassade med textning och/eller syntolkning. Redaktionen arbetar kontinuerligt med att tillgängliggöra så mycket material som möjligt och hoppas på er förståelse. Har du frågor, kontakta pedagogmalmo@malmo.se

När det gällde programmering beslöt jag mig för att testa analog kompis-programmering. Då jobbar eleverna i par – en ska föreställa en robot och den andra är en robotförare som ska programmera ”roboten” att röra sig.

Jag ritade upp ett stort rutmönster på 2×2 meter och skrev ut bilder på olika höstsaker: svamp, höstlöv, ide, gummistövlar, pumpa och flyttfåglar. Dessa placerade jag ut på olika ställen på rutmönstret.

Därpå skrev jag också ut kommandokort från Kodboken, där det står vad roboten ska göra: gå framåt ett, två, tre eller fyra steg, vända höger, vänster eller helt om, backa.

Målet för varje robotförare är att välja en ruta som robotkompisen ska gå till och sedan ge kommandon med hjälp av korten, för att få roboten att hitta rätt.

Hur gick det då? Jo, det var betydligt svettigare än digitalt berättande! Alla hade inte så lätt för att räkna rutor, utan roboten hamnade lite varstans. Några tyckte det blev för trist om roboten bara går direkt dit den ska – mycket roligare att få roboten att röra sig lite hit och dit över hela rutnätet! Många robotar var betydligt mer hjälpsamma än icke-mänskliga sådana. De ville gärna vända sig åt rätt håll och kanske ta något steg redan innan de fått kommando.

Men alla hann pröva och alla robotar kom fram till slut. De sista eleverna i varje grupp hade fattat galoppen genom att se vad de andra gjorde, så då gick det lättare. Av misstag råkade samma halvklass komma vid två tillfällen och andra gången visste alla precis vad de skulle göra (även om de fortfarande ibland tog lite extraturer för skojs skull).

Inte alldeles enkelt, men roligt. Barnen fick träna matte, förstå lite av hur programmering går till och dessutom träna mer på sina höst-ord. Det är definitivt något jag har lust att testa igen med fler klasser – även högre upp i åldrarna.