Dubbelt och hälften

Armband av färgglada pärlor håller på att träs.

Begreppen ”dubbelt” och ”hälften” kan vara knepigt att förstå och lära sig. Eleverna fick därför göra en övning som mynnar ut i ett litet armband. Det som behövs är vanliga pärlor och snöre.  Varje elev fick därför en ”näve” pärlor och en bit snöre med en pärla fastknuten som ”stopp”.Armband av färgglada pärlor håller på att träs.

Första momentet var att välja två pärlor i samma färg från sin pärlhög. Nästa instruktion var att välja en ny färg och trä på dubbelt så många pärlor. Vi fortsatte med att välja en ny färg och trä på 8 pärlor av den färgen för att sedan gå vidare med att välja en ny färg och trä på hälften av 8. Sedan fortsatt vi så här tills snöret tog slut och knöts alla de små armbanden ihop.Armband av färgglada pärlor håller på att träs.

Vi gjorde alla momenten samtidigt i helklass. Medan eleverna trädde pärlor så infann sig det så viktiga mattesnacket (”nu tar du för många, nu blir det inte dubbelt” ”det skulle vara hälften och det hör ju ihop med halva” osv). Övningen var uppskattad och jag ska göra om den om några veckor. Då tänker jag använda mig av talen 10-20 och låta eleverna arbeta två och två för att göra ”meterpärlband” som vi sedan ska använda att mäta med. Om det blir bra har jag inte en aning om…..det är bara att prova!!!Armband av färgglada pärlor.