ECO-STEAM – hållbarhet, kreativitet och samarbete över gränser

ECO-STEAM är mer än ett projekt. Det är en möjlighet för skolor att mötas i frågor som rör vår tids största utmaningar – klimatet, hållbar utveckling och framtidens lärande – och att göra det genom skapande, teknik och samarbete. Med två år i ryggen och 7 månader kvar växlar vi nu upp än mer och detta läsåret kommer att handla mycket om att sprida allting som har skapats och arbetats fram outtröttligt av ambitiösa pedagoger från Djupadalsskolan, Lindängeskolan, Lorensborgskolan, Rådmansvångens skola och Västra skolan. 

För de deltagande skolorna betyder arbetet med ECO-STEAM att eleverna får verktyg för att tänka nytt, skapa digitala lösningar och koppla ihop vetenskap, konst och hållbarhet. De blir inte bara kunskapsbärare, utan aktiva förändringsaktörer som ser sambanden mellan det lokala och det globala. Pedagogerna får samtidigt möjlighet att utveckla sin undervisning, prova nya metoder och lära tillsammans med kollegor – både i Malmö och utanför Sveriges gränser.

Projektet drivs framåt av ambitiösa ambassadörer som med Varje elevs bästa skola som fokus förankrar arbetet i styrdokument och riktlinjer. Det är ett arbete som är både strukturerat och långsiktigt, där engagemang kombineras med en tydlig förankring i skolans uppdrag. Ambassadörerna har själva deltagit i utbildningar, och tar nu nästa steg genom att sprida kunskapen vidare – genom att hålla i utbildningar och inspirera andra. På så sätt blir ECO-STEAM inte bara ett projekt för de direkt involverade, utan en katalysator som växer och delas.

Men ECO-STEAM stannar inte inom projektets ramar. Genom workshops, kollegiala möten och spridningsinsatser delar vi erfarenheterna med fler skolor i Malmö och i regionen. På så sätt blir lärdomarna gemensam kunskap, inte isolerade öar. Varje skola som tar del av material, övningar eller inspiration från ECO-STEAM är med och förflyttar arbetet framåt.

Det här är också ett projekt som bygger relationer. Lokalt stärker vi banden mellan skolor och förvaltning, regionalt hittar vi samarbeten som ger större spridning, och internationellt utvecklar vi partnerskap som gör att Malmö blir en självklar del av Europas utbildningsarena. När vi lär oss tillsammans med kollegor i andra länder växer både vår kompetens och vår förståelse för hur globalt samarbete är en nyckel till hållbar utveckling. Detta lärande sker långsiktigt inom ramen för eTwinning som är den perfekta samarbetsytan för pedagoger över hela världen!

ECO-STEAM visar att lärande för hållbarhet inte är något som sker i teorin – det är något som byggs i klassrummen, drivs av ambassadörer, delas mellan skolor och växer genom internationella relationer.

För Malmö stad betyder detta mycket. Det stärker oss som kunskapsstad, det visar att vi kan ligga i framkant när det gäller att kombinera hållbarhet och digitalisering i skolan, och det placerar våra elever och pedagoger i centrum fdär de är delaktiga i utveckling och möjligheter till förändringar som inger hopp, framtidstro och rustar både oss vuxna i skolans värld väl liksom våra elever som även de görs delaktiga.

Tack till alla skolor, pedagoger, elever, ambassadörer och partners som gör ECO-STEAM levande. Tillsammans visar vi att framtiden inte är något vi väntar på – den skapas, här och nu, i varje klassrum.