AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
Elefant-jämförelser steg 1
I detta tema är ett av syftena att träna på att göra jämförelser. Vi har tidigare jämfört bananer och äpplen. När vi läste dagens målmoln blev det tydligt att vi fick repetera vad det betyder att jämföra. Vi tog fram två tuschpennor och genast kunde eleverna hitta likheter och skillnader på de två pennorna.
”Den är tjock och den är smal!”
”Den är kort och den är stor.”
”Vad heter det när en penna inte är kort?”
”Lång!!!”
Dessa begrepp är inte självklara. När vi arbetar med jämförelser blir det naturliga tillfällen för träning av ord som tjock, smal, lång, kort och även större, längre och kortare.
I slutet av nästa vecka ska alla rosenknoppar kunna göra egna jämförelser mellan asiatisk och afrikansk elefant. Idag tränade vi därför gemensamt. Vi valde ut fem skillnader och samtalade i ringen. Bilder uppe och dokumentation på två blädderblocksblad. Det är viktigt att jämföra till exempel öron med öron, betar med betar och rygg med rygg. Det blir ju ingen jämförelse om vi säger: ”Asiatisk elefant har små öron, afrikansk har nedböjd rygg”. Vi måste säga: ”Asiatisk elefant har små öron, afrikansk har stora öron”, ” Asiatisk elefant har rund rygg, afrikansk har nedböjd rygg”. Detta förstod barnen ganska snabbt.
Dessa planscher kommer att sitta uppe i klassrummet under hela nästa vecka. Då ska vi fortsätta träna, både parvis och enskilt.
Dagens pass skulle avslutas med en liten skrivuppgift om elefanter i allmänhet.
Vad kan vi säga om elefanter?
Småprat i bikupor. Alla kommer till tals.
Barnens tankar lyftes upp…
…och skrevs på tavlan.
Elefanter är…
Elefanter är…
Elefanter är…
Inga problem efter ordentlig förberedelse.
Skriva och sedan färglägga elefanten i naturlig färg.
Knopparna levererade.
En hel flock elefanter med olika innehåll, uppsatta på väggen.
Text och bild: Anna Duncanson och Katharina Olofsson