Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
Elever spelar historisk pjäs i historisk miljö
Teater i Riddarsalen på Malmöhus slott
Maj månad 2017, men den riktiga vårvärmen låter vänta på sig… Låt oss blicka ett halvår bakåt i tiden, till en gnistrande kall och solig söndag i slutet av november 2016. Första advent och evenemanget ”Jul på Slottet” är i full gång. Malmö museer sjuder denna dag av liv och rörelse. Här finns jultomte, skapande verkstäder, marknadsstånd m.m. Inne i slottet underhåller körsångare, Luciatåg och skådespelande barn.
Eftermiddagssolen kastar sneda strålar in genom de blyinfattade glasen i Riddarsalens fönster när det är dags för klass 4 A från Fridhemsskolan att göra entré, iklädda kostymer som stämmer väl överens med den historiska miljön i det gamla slottet. För andra året i rad får en Malmöklass chansen att framföra ett historiskt skådespel i en autentisk historisk miljö, på Malmö museer. Evenemanget är öppet för allmänheten och ett hundratal förväntansfulla stora och små människor trängs framför spelplatsen i Riddarsalen.
Årets pjäs heter ”Skrönor ur Malmös historia” och består av olika scener ur Malmös frodiga historia. Pjäsen spänner över 300 år, mellan 12-och 1500-talet. Vi får bl.a möta fiskargummor, köpmän, sjörövare, nattvakter, Gustav Vasa, Tycho Brahe, fattiga bönder, Earlen av Bothwell och spökande katter. Avslutningsvis bjuds vi in till gästabud med sång och dans på Malmöhus slott, med den danske kungen Fredrik II som värd.
Att dramatisera historiska skeenden på detta sätt är en del av estetiska lärprocesser och kopplat till läroplanen. Detta teaterprojekt är ett samarbete mellan museipedagog Thomas Persson från Malmö museer, klass 4 A på Fridhemsskolan och mig, Anna Rasegård, teaterpedagog på Barnkulturenheten. Det är Thomas som tagit initiativet till att låta en skolklass spela teater i Riddarsalen under evenemanget ”Jul på slottet”. Thomas har även haft ett par historiska visningar för klassen, samt bidragit med vissa faktaunderlag till pjäsmanuset. Eleverna har under hösten repeterat in och spelat pjäsen ute på Fridhemsskolan tillsammans med mig, Anna, och sin klasslärare Manuela Ververidis.
Elevröster om hur det kändes att spela den historiska pjäsen i en historisk miljö:
”/Det passade ganska bra att ha en gammal pjäs på en gammal plats. / Kult & coolt att salen har funnits i 500 år. / Bra! Istället för att spela upp på en plats där inget har hänt inom historien. / Kul, det kändes verkligare. / Det var roligt att spela på en gammal plats. / Jätteroligt! Det blev liksom verkligare. / Vill göra det fler gånger. /”
Har du lärt dig något nytt under pjäsarbetet?
”/Att man tror att det finns en spökkatt på slottet. / Ja, tex. att Gustav Vasa bara var i Malmö en gång. / Ja, väldigt mycket om hur det var förr i tiden. / Ja, tex. hur de levde och att prata högt. / Ja. Att Erik av Pommern blev kapare. / Jag har lärt mig mer om historia. / Ja, att spela teater bättre. / Att man rensade sill. / ”Förmodligen, ja./ ”
Elevröster om att spela för allmänheten i Riddarsalen:
”/Jag tyckte det var roligt och spännande. / Det var kul att spela teater för allmänheten. / Det var läskigt när man gick in, men sen var det bara roligt. / Jag tyckte det var bättre än att bara spela för föräldrarna. Jag kände mig inte lika nervös för jag kommer aldrig att träffa dem igen. / Jag tycker att det var roligt att alla fick komma./”
Några ord från läraren Manuela Ververidis:
/—/Samarbetet med museipedagog Thomas Persson och teaterpedagog Anna Rasegård var mycket bra. Det tillförde tryggheten som jag kände att jag behövde då det var första gången jag var med i ett liknande projekt. Jag kände att jag inte behövde oroa mig över vissa praktiska saker som tillhör och att allt var under kontroll både före, under och efter projektet. /—/ Samarbetet med Thomas fungerade mycket bra. Vi fick den feedback, inspiration och information som vi behövde. Dessutom en mycket trevlig rundvandring när vi besökte Riddarsalen. /—/ Kopplingar till läroplanen ser jag bl a i svenska och historia. Svenskan då det gäller muntliga redovisningar, samarbeta och samtala. I historia att få uppleva olika skeende och historiska personer genom att själv gestalta dessa och vara en del av tidsperioden. /—/ Eftersom jag nyligen tagit över klassen har jag haft stor behållning av att se dem agera. Jag har upptäckt nya sidor av mina elever som är svåra att få fram vid normal klassrumsundervisning och som jag har stor nytta av. /—/
Foton: Andreas Nilsson, Malmö museer