En vecka i språkgruppen

alt=””

Välkommen tillbaka till språkgrupperna hos tvåorna på Rosengårdsskolan. Du som har följt oss här på bloggen vet att vi har tre språkgrupper som träffas tre gånger varje vecka. Vilken grupp man jobbar i beror på var man befinner sig i sin läs- och skrivutveckling.

I språkgruppen ger vi individanpassade läsläxor som självklart förarbetas och hörs upp. Grupperna har förändrats i takt med att vi lärt oss mer och mer. Vi har nu en stor grupp som utifrån barnlitteratur fördjupar sig i olika texttyper och lässtrategier och tar hjälp av läsfixarna i detta arbete.  I en annan språkgrupp läser vi texter skrivna för barn och skriver texter gemensamt och enskilt och tränar på många olika sätt för att göra läs- och skrivredskapen till våra egna och för att skapa struktur i det egna skrivandet.

Händer håller upp träbokstäver.

Idag är ni välkomna in till den lilla språkgruppen. Här utgår vi också från skönlitteratur även om vi fortfarande behöver träna ljud-bokstav och på att läsa och skriva enkla ord.Uppslagen lättläst bok.

Idag högläste vi boken ”En ledsen katt”. Vi använde först Spågumman och försökte gissa vad boken skulle handla om. Inga problem här. Vi tittade på bilderna och lyssnade när fröken högläste. Sedan högläste vi tillsammans några gånger innan vi kom till ett favoritinslag, nämligen att barnen fick läsa själva högt för alla. En sida var. Poppis!

Bilder och begrepp utskrivna.

I gruppen finns det några nyanlända elever så vi passade på att träna nya ord samtidigt som vi tränade på att läsa ord som fanns med i boken. Vi spelade spel med ord och bilder. Alla ord var inte självklara. Vad är en häck?

Bilder på papper.

Efter att ha suttit länge på mattan var det dags att gå och träna skrivning med samma ord, hämtade ur veckans bok.

Bilder på papper.

Med lite stöd här och där gick detta fint.

Gosedjur i låda.

Tillbaka på mattan fick vi träffa den ledsna katten från boken. Varje barn fick sätta katten på valfri plats. I en låda till exempel…

Gosedjur står på lapp med stjärnor.

… eller på en bok. Vi fotograferade katten på alla ställen den satt.

Olika versioner av mening.

Och så skrev vi tillsammans och läste. Denna text skrevs ut och stoppades i väskan. Hemmaträning ger fler tillfällen att öva.

Text utskriven.

Nästa dag hade vår gemensamma text blivit en bok. Varje barn fick en bok och en uppsättning foton på vår lilla katt. Uppgiften var att klippa ut fotona och placera varje foto på rätt sida. Vi var tvungna att läsa noggrant.

Utskriven text och bild på katt.När vi var klara hade alla gjort sin egen bok att ha i läxa till fredag. Vi tränade tillsammans många gånger innan boken hamnade i väskan.

Tecknad katt.

Fredags-passet började med att vi ritade katter på framsidan av böckerna. Vi gjorde lärarledd teckning. Fröken först, barnen sedan. Katterna blev jättefina!

Tecknad katt.

När vi skulle läsa upp läxan fanns det två arbetsuppgifter att göra. Det första var att färglägga katten och göra bakgrund.

Elev skriver.

Den andra uppgiften var att skriva av tre meningar om katten. Syftet med detta var att träna på att forma bokstäverna. Automatiskt tränas strukturen i en text, att använda stor bokstav, punkt och mellanrum.

Utskriven text och bild på katt.

Kanon-läsning i de fina kattböckerna. Det märktes att barnen hade tränat hemma och alla var stolta.

Språkkort i hög.

Efter arbetet belönade vi oss med att spela veckans ord-bildspel…

Bokstäver och bilder på skärm.… och toppen-appen Bornholmslek.

Nu blir det lite ledigt och på måndag är det dags att jobba igen hos tvåorna på Rosengårdsskolan.

Text och bild: Anna Duncanson