Ett lyckat möte kring läsning

alt=””
När vi kollegor  i slutet av förra terminen hade kreativa lärgruppsmöten började pedagogerna i förskoleklassen och jag att prata om att ha ett utbyte kring läsning.
Mål på tavla.
Vårt mål

Barnen i F-klassen står ju inför att lära sig läsa, och eleverna i förberedelseklassen tränar läsning på ett nytt språk. Här kan vi göra något spännande kring kunskapskravet läsa med flyt,  tänkte vi!

Flera exemplar av Grodan och kärleken ligger på bänk.
Passande berättelser utifrån text, bild, budskap och tema!

Sagt och gjort. Efter att vi med  hjälp av vår bibliotekarie Magnus valt ut berättelsen Grodan och kärleken, vilken passade lite extra bra, eftersom F-klassen just nu jobbar med känslor, så började vi konkretisera vårt mål läsa med flyt: Vi har läst många gånger och läst högt för  varandra. Vi har belyst prosodi och vågat ta ut svängarna lite extra för att läsa med inlevelse; allt för att bli redo. Igår var det dags; vi skulle högläsa förskoleklassen…! Och det gick så bra!

Högläsning pågår
Tankekarta på tavla.
Vi är lyckliga när vi sammanfattar!

Det blev en riktig ”win win situation”: 6-åringarna inspirerades kring att lära sig läsa, och eleverna i förberedelseklassen fick ett tydligt syfte med sin läsning. Dessutom fick mina elever verkligen prova att stå på egna ben i sin svenska, och i en verklig situation.

Texter skrivna i häfte.
Självklart passar vi på att skriva om vår upplevelse

Glada och stärkta och fyllda av nytt självförtroende gick vi tillbaka till vårt klassrum och sammanfattade vad vi hade gjort. – Vi vill läsa för dem igen, sa mina elever! – Ni kommer väl tillbaka och läser fler gånger? frågade förskolebarnen när vi gick. Och det gör vi nog faktiskt……fortsättning följer!