Fånga dina elever med Skapar’n!

Närbild på legofigurer på ett bord.
Behöver du inspiration till hur du kan få eleverna att arbeta mer demokratiskt och där kreativiteten får flöda i ditt klassrum? Vad sägs som att du har tillgång till en färdig metod som låter elevernas idéer få gestaltas utifrån deras kreativa process? Vad är det jag pratar om? Skapar'n såklart! I detta inlägg får du läsa om när vår personal på Nydalaskolan fick prova metoden, inför att de tar vidare det till sin pedagogiska verksamhet. Trevlig läsning!

Alla i skolan vet hur snabbt tiden går när terminen väl sätter igång. Personalen är upptagna med att undervisa elever, sätta ihop terminsplaneringar, ta del av åtagandeplaner, ja, allt mellan himmel och jord rullar fram i rasande fart.

Jag som arbetar som IT-pedagog på Nydalaskolan och som får arbeta med övergripande verksamhetsutveckling, har alltid en önskan om att utveckla skolan och vill vara ett stöd för lärarna i deras önskemål om att utveckla undervisningen till det bättre. När jag först fick höra om Skapar’n väcktes min nyfikenhet kring hur detta praktiskt skulle se ut för just våra elever och vår personal. Metoden, som du kan läsa mer om här, har som syfte att verka för att elevernas innovativa arbete i klassrummet, genom tydlig struktur och en balansgång mellan frihet och kreativitet, ska utveckla lärandet. Läraren får se sina elever i helt ny dager, och låter eleverna själva komma fram till en idé genom ett inkluderande grupparbete.

Dags för workshop

Jag, mina kollegor Elin Olsson och Meymuna Warsame, började denna termin med att hålla en presentation för vår personal som i första hand beskrev vad Skapar’n är för något och hur det ska användas i praktiken med elever i undervisning. Sedan fick personalen pröva metoden i olika bestämda grupper. Vi styrde det så att personalen fick begränsad tid för varje delområde (eftersom vår workshop var begränsad i tid) och vägledde personalen steg för steg. Ledordet var: använd materialet framför er och låt alla idéer (realistiska som orealistiska) få ta plats! Materialet de fick arbeta med var en påse med blandat Lego, alla grupper fick alltså olika bitar som de skulle använda för att bygga den idé de till slut valde att arbeta med.

Eftersom metoden var ny för hela personalgruppen upplevde vi att det var positivt att vi ledde dem bitvis genom processen och förklarade stegen av metoden när det var dags för varje en. Detta gjorde att alla personal hade möjlighet att fokusera på det relevanta steg de stod inför och kunde vidareutveckla sitt arbete tillsammans.

Hur vi rodde det hela i hamn

Resultatet? Ett spännande myller av samtal, diskussioner, skratt och idéer som var utöver vad vi nog hade kunnat föreställa oss.

Grupperna fick, som del av strukturen av Skapar’n, pitcha sina idéer på bara några minuter. Detta gav dem även en övning i att sammanfatta en kreativ idé till det absolut viktigaste som man vill berätta om idén. Det fanns en otrolig skaparlust och roliga diskussioner som fick finnas med under hela workshopen. Vissa grupper tog även saken i egna händer när de fattades något som behövdes för att bygga sin idé, och sökte upp andra grupper för att förhandla. Även det här är en positiv aspekt av metoden, den är tillåtande för gruppernas behov och idéinnehåll, men håller ändå ett tydligt ramverk genom hela processen.

Det som är viktigt att ta med sig, är att när man väl arbetar med Skapar’n i undervisningssammanhang, så är tiden för metoden helt annorlunda från vår workshop. Steget ”Undersöka” kan till exempel i praktiken vara flera lektioner istället för endast 30 min, som vi fick göra i vår workshop.

Blicka framåt

I slutet av workshopen fick personalen skriva en exit ticket där de fick kort formulera hur de hade upplevt att arbeta med Skapar’n. Reslutatet ser ni i bilden med bikupan. Det var så glädjande att se att metoden verkligen landade väl hos hela vår personalgrupp och att flera var inspirerade och ville börja använda metoden med sina elever på en gång. Möjligen är detta en bra påminnelse om att vi inte ska glömma att arbeta praktiskt med personalgrupper när vi vill implementera ett särskilt verktyg i undervisningen med våra elever.

Har du läst hela vägen ned hit vill jag tacka dig för din tid och hoppas att du känner dig inspirerad att själv använda metoden på din skola.

Har du funderingar eller frågor? Skicka gärna ett mail till mig!

 

Tack för denna gång!

Izabella Thedin Tirbal

IT-pedagog på Nydalaskolan

izabella.thedintirbal@malmo.se

Närbild på legofigur.
Här ser ni ett exempel på hur en av grupperna gestaltade sin idé.
Närbild på legofigur på ett bord.
Diskussionerna flödar i gruppen. Här ser vi också en detalj från gruppens gestaltning.
Bild tagen uppifrån på personer som sitter vid bord och bygger med lego.
Här pitchar en grupp sin idé. Viktigt att alla grupper håller tiden för sin pitch, så att strukturen för metoden följs.
Två personer ler mot kameran i ett klassrum.
Mina fantastiska kollegor Elin Olsson och Meymuna Warsame.
alt=””
Här är resultatet av exit ticket-utvärderingen.