
Europeiska Unionen, vad angår det oss?
Men hur fungerar egentligen motivation och vilka verktyg kan pedagoger använda för att skapa en mer stödjande lärmiljö? Denna vecka sätter vi strålkastarljuset på två centrala teorier inom motivationsforskningen: Målorienteringsteorin och Medbestämmandeteorin.
Varför engagerar sig vissa elever i skolarbetet medan andra inte gör det? Målorienteringsteorin pekar på två huvudsakliga drivkrafter:
Genom att förstå dessa skillnader kan du som pedagog skapa en tryggare och mer stödjande lärmiljö.
Inre och yttre motivation handlar inte om hur motiverade eleverna är utan om vilken sorts motivation de drivs av. Medbestämmandeteorin utforskar denna fråga och delar in motivationen i två kategorier:
Som pedagog kan du stärka elevernas motivation genom att:
Denna veckas resurser på Malmö delar erbjuder en djupare förståelse av dessa teorier och praktiska verktyg för att tillämpa dem i klassrummet. Vi hoppas att de kan ge inspiration till nya undervisningsmetoder som stärker elevernas motivation och lärande!
Välkommen att utforska vidare!
Annika och Lena / Redaktörer på Malmö delar