Fyra inspirerande resurser av Desirée Bentzer!

När Malmö delar får ta emot material från engagerade och skickliga lärare händer något särskilt. Det blir inte bara konkreta lektionsupplägg att använda direkt i undervisningen. Det blir också en inblick i hur kollegor runt om i staden arbetar för att skapa lärande som gör skillnad.

Den här gången vill vi uppmärksamma och tacka Desirée Bentzer, förstelärare på Geijerskolan i Limhamn. Hon undervisar i årskurs 5 och är en del av ett starkt och välfungerande arbetslag. Hennes arbete präglas av ett tydligt värdegrundstänkande och en vilja att stärka elevers tilltro till sin egen förmåga. Hon har mångårig erfarenhet som lärare och blev utsedd till Årets pedagog i Malmö 2018.

Vi är glada över att nu kunna presentera fyra av hennes kreativa och genomtänkta resurser, fulla av ämnesövergripande kopplingar, tydlig struktur och elevaktiva arbetssätt. 

1. Vattnets kretslopp i tittskåp – kombinera NO, geografi och bild

Hur förklarar man vattnets kretslopp så att eleverna verkligen får syn på processerna och dessutom minns dem? I denna resurs får eleverna skapa egna tittskåp där avdunstning, kondensation och nederbörd gestaltas med material, färg och form. Upplägget integrerar NO, geografi och bild och ger mycket utrymme för kreativitet, begreppslig förståelse och gemensamma samtal. 

2. Världsutställning – kartor och klimatzoner

I denna resurs bjuds eleverna in till att bli ”experter” på en klimatzon. De undersöker klimat, vegetation, djurliv och livsvillkor och sammanställer sina kunskaper i en kreativ presentation. Klassen avslutar arbetet med en gemensam utställning där alla får dela med sig av sina upptäckter.

Ett upplägg som tränar analysförmåga, kartkompetens och muntligt berättande samtidigt som det skapar en känsla av att resa världen runt i klassrummet. 

3. Utforska ett land – presentera som reseguide

 Här får eleverna ta rollen som reseguider och skapa en informativ och inspirerande presentation om ett valt land. Resursen leder eleverna genom informationssökning, källkritik, urval av fakta och utformning av en publikvänlig presentation.

Strukturen gör det lätt att differentiera och låta varje elev bidra utifrån sin förmåga och avslutningen i form av ”resebyråutställning” brukar bli ett uppskattat inslag. 

4. Från idé till Nobelpris – gestalta människor som förändrat världen

Detta upplägg låter eleverna möta forskare, uppfinnare och pristagare som gjort viktiga avtryck i världen. Genom att gestalta personerna i text, bild, drama eller digitala uttrycksformer, får eleverna både historiska perspektiv och förståelse för hur idéer kan förändra samhällen.

En resurs som fungerar lika bra i SO som i NO, och som tydligt knyter an till värdegrundsarbete kring drivkraft, mod och framtidstro.

Vi hoppas att många pedagoger får glädje av Desirées material och att hennes bidrag kan inspirera fler att både pröva nya arbetssätt och dela med sig av sina egna erfarenheter. När lärare öppnar upp sina klassrum för varandra stärks det kollegiala lärandet och tillsammans bygger vi den kunskapsbank som Malmö delar är till för.

Vi önskar er en härlig vintervecka!

Annika och Lena – redaktörer på Malmö delar