
AI i franskundervisningen på Höjaskolan
Här på Centrum för Pedagogisk Inspiration (CPI) har vi under vårterminen arrangerat fyra kurser om Google Docs i ett pedagogiskt sammanhang – och samtliga är fulltecknade. Pernilla Weman är en praktiserande lärare som har varit kursledare för ”Google Docs i praktiken”.
Pernilla inleder med att förklara att när eleverna skriver i Word-dokument är det inte säkert att hon har deras dokument på kvällen för genomläsning. Men med Google Docs vet hon att hon tillgång till elevernas texter – även om de inte är färdiga. Med hjälp av Google Docs kan hon till och med följa skrivprocessen från starten hos varje elev och i god tid uppfatta om någon elev behöver stöd.
Det som gör att Pernilla har tillgång till elevernas texter under hela skrivprocessen är att Google Docs är en onlinetjänst på Internet. Google Docs påminner om MS Office med Word, Exel och PowerPoint. Visserligen är motsvarande verktyg i Google Docs inte riktigt lika kompetenta, men å andra sidan finns det samarbetsmöjligheter i Google Docs som är pedagogiskt intressanta och som det vanliga Office-paketet inte har*. Det var dessa möjligheter som kursdeltagarna fick prova:
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från youtube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
* Microsoft har idag Office Web Apps tillåter användare att få tillgång till sina dokument var som helst via Windows Live Sky Drive så länge man är uppkopplad mot en webbläsare. Möjligheten finns även att dela filer och samarbeta med andra användare. online.
är en annan kurs som har erbjudits på CPI under vt12. Se webbsändning här: http://webapps2.malmo.se/pedagogmalmo/artiklar/google-formbed/