Hela Malmö läser: Ett steg mot en ökad läsning
Halverad risk för lärare att få svår covid-19
Första hela veckan på terminen har kommit till sitt slut och det är dags för Pedagog Malmös redaktion att sammanfatta några av de förskole- och skolnyheter som har publicerats i veckan.
2013 gick John Bauers gymnasieskolor i konkurs med buller och brak. Sedan dess har arbetet med att sköta konkursboet fortsatt. Nu krävs Malmö stad och flera andra kommuner på skolpeng. Totalt kräver konkursboet in cirka 25,5 miljoner. För Malmös del handlar det om 3,4 miljoner som konkursboet menar att Malmö ska betala ut för åren 2010-2012. Ärendet ligger och förvaltningsrätten och Malmö stad menar att man inte tänker betala.
– Vi hävdar att utifrån det sätt som gymnasieskolan har hanterats så finns det ingen grund för deras krav, säger Lars Rehnberg, gymnasie- och vuxenutbildningsdirektör i Malmö stad till Sydsvenskan.
Distans kan leda till hälsorisk
Distansundervisningen på högstadiet, som drog igång i måndags, kan bli en hälsorisk för eleverna. Det menar Liselotte Schäfer Elinder, professor i folkhälsovetenskap vid Karolinska institutet (KI). För många elever är skollunchen det viktigaste målet under dagen. Hon menar att det finns sociala skillnader i matvanor och för de elever som har det sämre ställt hemma så är skollunchen viktig. Risken finns att lunchen byts ut mot mat med lägre näringsinnehåll.
— Ju längre period barnen inte får skolmat desto sämre blir det. Nu får vi se hur länge det här håller i sig och om skolorna ändå lyckas servera lunch. På kort sikt händer inget, men på längre sikt tror jag definitivt det skulle få stor betydelse för barns hälsa om de inte får sin mat i skolan, säger Liselotte Schäfer Elinder till Svenska Dagbladet.
Halverad risk för lärare att bli sjuka i svår covid-19
Rapporter som publicerats i The New England Journal of medicine visar att lärare i grundskolan halverar risken att bli svårt sjuka i covid-19. I studien har också förskollärare studerats, men där finns inte samma resultat. Förskollärare har samma risk som resten av befolkningen att bli svårt sjuka vid insjuknande i covid-19. Studien bygger på siffror från Folkhälsomyndigheten och har gått ut på att jämföra risken för svår covid-19 bland grundskolelärare och förskolelärare med risken för andra vuxna i samhället som har samma kön och samma ålder.
– Jag utgår från att om man är lärare och tillbringar en stor del av sin dag med barn som är mindre smittsamma, än om man tillbringar sin dag med vuxna som är mer smittsamma, så är det bättre att vara på en plats med många barn, säger Jonas Ludvigsson, överläkare vid barnkliniken på Örebros universitetssjukhus och professor vid Karolinska institutet, till P4 Örebro.
Tufft för rektorer i förskolan
Att var rektor i förskolan kan vara en tuff, men också givande utmaning. I ett reportage i tidningen Läraren berättar förskolerektorer om sin stundtals tuffa vardag, om hur man ser på rapporten som föreslår obligatorisk förskola och om guldstunderna som rektor.
– Jag möts i princip varje dag av barn som säger ”Hej Lena, ska du vara här hos oss i dag?”. Det möts ju pedagoger ofta av men jag har ju flera förskolor så det är grädde på moset, säger Lena Brännholm, rektor.
Trevlig helg!
Vill du hålla dig uppdaterad kring vad som publiceras på Pedagog Malmö? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev som kommer ut varje onsdagsmorgon. Anmäl dig här för att inte missa pedagogiska tips, inspirerande arbetssätt och insiktsfulla blogginlägg!