
Utforska hållbar utveckling genom utomhuspedagogik!
Under Internetdagarna i Stockholm den 25-26 nov 2013 berättade Malmöläraren Barbro Sköldenberg om hur hon tänker kring webbpublicering i skolan.
Barbro Sköldenberg är textillärare på Sofielundsskolan i Malmö. Hon passar in på devisen att ”alla lärare är språklärare”. Med hjälp av bloggar delar hennes elever med sig av arbeten och arbetsprocesser. Genom bloggandet får eleverna muntligt och skriftlig utveckla språket med ämnesspecifika ord och begrepp. Genom bloggandet utvecklar också eleverna en digital kompetens. Se bloggar:
http://redesignit.se/
http://nalleresan.se/
Men Barbro återkommer ständigt till frågan:
”-Hänger jag ut mina elever när jag låter dem publicera skolarbetet på nätet?” Här under, i videons inledning, delar Barbro med sig av sina tankar om webbpublicering i skolan (3:00-8.10 min):
I videon från Internetdagarna delar totalt sju pedagoger med sig av sina perspektiv på webbpublicering i skola. Detta gör de i form av Ignite Talks. Ett Ignite Talk får vara i max 5 minuter. Som stöd har talaren en presentation med 20 bilder där varje bild i presentationen är inställd på att visas i 15 sekunder. Som talare gäller det att hålla takten med sin förberedda presentation. När presentationen är slut är även taltiden slut. Syftet med ett Ignity Talk är att tända (eng: ignite) och inspirera åhörarna i ett ämne. Ett möte med många rappa Ignite Talks innebär att man som åhörare under ganska kort tid kan få ta del av många idéer och tankar från många olika personer.
Här kan du se alla sändningarna från Internetdagarna 2013:
http://internetdagarna.se/nyheter/alla-sandningar-fran-internetdagarna-2013/
Illustration: Barbro Sköldenberg
Foto: Stiftelsen för Internetinfrastruktur
Text:
Charlotte Christoffersen
IT-pedagog
Centrum för Pedagogisk Inspiration
Malmö stad