Här är hela listan över nominerade till Malmö pedagogpris 2024!
Helvetet är andra människor
Ögonblickligen sjunker din sociala status och stressen slår rot. Hjärnan har identifierat ett socialt hot.
Känslan av att vara sämre än andra och att sjunka i status är oerhört stark. Som tur är kan du ta kontroll över din sociala hjärna genom att etikettera, omtolka och jämföra dig med dig själv.
En smärtsam statusförlust
När vi uppfattar oss som “sämre än” någon annan sjunker vår upplevda status och hjärnan uppfattar detta som ett socialt hot. Stresshormonet kortisol aktiveras och hjärnans högre tänkande försämras. Inte nog med det. Eftersom känslan av en en förlust i status är så stark undviker vi gärna nya utmaningar som skulle kunna leda till ett obehagligt misslyckande. Vi vill skydda vår status. Vi kanske undviker att försöka lösa den svårare ekvationen eftersom det skulle kunna sätta vår status på spel. På samma sätt lägger vi energi på att undvika att ha “fel” i en situation, eftersom även det sänker statusen. Att vara rädd för att ha “fel” sätter käppar i hjulet när vi lär oss. Det är nästintill omöjligt att lära sig något nytt utan att “göra fel”. Så, vad gör vi när vi står med vår “misslyckade” text och drabbas av statusförlustens obehag?
Två strategier för att höja din status
- Etikettera: Sätt ord på känslan som uppstår när du förlorar status: “Nu känner jag mig misslyckad” eller “Jag känner mig sämst”. Etikettering bromsar hjärnans känslosystem (det limbiska systemet) och hotet minskar.
- Omtolka: När du uppfattar att din status sjunker kan du försöka att se på den i ett annat perspektiv, med “andra ögon”: “Det blir orättvist att jämföra min text med andra texter eftersom vi hade olika utgångspunkter och har lagt ner olika mycket tid” eller “Min text är inte helt dålig; den har även styrkor och nu vet jag vad jag ska tänka på till nästa gång.” En omtolkning minskar också hotet.
Den franska författaren och filosofen Sartre menade att “helvetet är andra människor” och visst kan det vara smärtsamt att jämföra sig med andra, att uppleva att man är sämre eller mindre värd. Den känslan aktiverar faktiskt samma områden i hjärnan som fysisk smärta. Istället så borde vi jämföra oss med oss själva för då uppfattar hjärnan våra framsteg som att vi har blivit “bättre än”. Varför inte dela med sig av sina erfarenheter med andra? Att dela med sig av tankar, känslor och idéer brukar skapa en känsla av tillhörighet vilket belönas av hjärnan som vill känna sig som en del i ett socialt sammanhang. Andra människor är knappast alltid helvetet.
Ha en fin fortsatt vecka alla viktiga pedagoger!
Annika och Lena
Missa inte vårens workshopar i Hjärnsmart undervisning
Vi bygger broar mellan didaktik och neurovetenskap för att effektivisera undervisningen och för att lära eleverna hur man lär. Du får konkreta undervisningsstrategier för att jobba med hjärnan och inte mot den. Teori och klassrumsnära i ett. Vi bjuder såklart på fika!
Vill du att vi kostnadsfritt besöker din skola för ett skräddarsytt upplägg – kontakta Pedagogisk Inspiration.
WORKSHOPSSERIE A. Minnet, Stress och brain breaks
Antal tillfällen: 2
Datum:
- Onsdagen den 27 februari, Minnet
- Onsdagen den 6 mars, Stress och Brain breaks
Tider: kl 15.00-17.00
WORKSHOPSSERIE B. Minnet och Mindset
Antal tillfällen: 2
Datum:
- Torsdagen den 4 april, Minnet
- Onsdagen den 10 april, Mindset
Tider: kl 15.00-17.00
REFERENSER
”Mycket intressant och givande workshop som gav många aha-upplevelser. Har fått många handfasta och användbara tips om vad jag kan tänka på i min undervisning. I vissa fall har jag även fått bekräftat att jag gör rätt (utan att veta varför) vilket är minst lika mycket värt.”
”Jordnära exempel, tydlig struktur för innehållet och positiv stämning.”
”Konkreta exempel som kan användas i olika åldersgrupper om hjärnan och hur den fungerar.”