Hemska spökhus med härliga barn

Ett barn utklädd till tiger, framför en bakgrund på en röd, spökaktig korridor.
Ett barn utklädd till tiger, framför en bakgrund på en röd, spökaktig korridor.
Spöken och häxor samlas i klunga och diskuterar hur de ska kunna skrämma de små barnen. Bäst att skrika högt och ordentligt. Här kommer barnen nu – alla på en gång!

Det knackar på dörren.

”Din mamma är här, du ska hem!”

Det har sina utmaningar att filma med fritids!

Fyra barn utklädda till spöken i vita lakan, framför en bakgrund på ett grönaktigt förfallet rum med spindelväv i taket.Ett barn utklädd till tiger, framför en bakgrund på en röd, spökaktig korridor.

Under höstterminen 2019 testade skolbiblioteket och Panterns fritids (årskurs 2) ett nytt språkutvecklande samarbete kring film och drama. En grupp elever kom på onsdagar, en annan på fredagar.

Vi bestämde oss filmatisera ”Det hemska spökhuset” av Kicki Stridh, en bilderbok om hur varelser i ett spökhus totalt misslyckas med att skrämma en liten flicka som förirrat sig dit. Berättelsen är lagom lång, spännande och rolig. Dessutom är det lätt att anpassa antalet roller efter gruppens storlek.

Det senare visade sig väldigt viktigt, eftersom det inte alls nödvändigtvis är samma barn som dyker upp en vecka som var där veckan förut! Och så var det ju det där med hämtningen… I allmänhet hann vi med ungefär en halvtimme per gång för att ta på kostymerna, förbereda repliker och filma.

Den lilla flickan blev till två – i ena gruppen blev det en pojke och en flicka – för rättvisans och enkelhetens skull (färre repliker att lära sig). Ibland var rätt skådespelare inte tillgängliga, så totalt blev det tre barn per grupp som fick spela rollen.

Alla andra blev hemska varelser av olika slag: häxor, spöken, monster, skelett, Dracula, tiger. Vi samlade ihop rekvisita från alla håll och hittade bilder på lagom läskiga spökhus, som fick bli bakgrund på greenscreenskärmen.

Som alltid när det gäller film har det varit fantastiskt roligt att se med vilken iver och allvar som barnen tar sig an uppgiften. Njutningen i att lägga äckliga insekter och kryp i en soppa som är tänkt att ätas. Det roliga i att skrämmas, och att vara så modig att man inte blir skrämd. De mest oväntade barn kan plötsligt blomma upp – tänk att just den lilla tösen har ett så fantastiskt häxskratt!

Replikerna tränas in och därmed språket, men den som inte vill säga något kan vara med ändå, och om en replik helt enkelt inte går att lära sig på svenska funkar det förstås lika bra med engelska.

Visst syns det ibland att någon kommit av sig eller blivit full i skratt. Då och då skymtar gröna skuggor när skådespelarna kommit för nära skärmen. Det är inte så lätt att få plats när det är gruppscener! Men de färdiga filmerna, sammanställda i början av december, blev ändå i mitt tycke minst lika spännande och roliga som originalet.

Av GDPR-skäl visas filmerna i sin helhet bara inom skolan, men några kortare klipp kan ni se i slutet av oktobers Örtagårdsnytt, från 13.13 och framåt. (Klicka för att titta!)

Vill ni testa att själva göra något liknande så är filmerna gjorda i Green Screen by Do Ink och sedan redigerade i iMovie. Naturligtvis går det också att använda andra appar för den som föredrar det!