Hur läser vi texter?

Hur kan vi skapa djupare förståelse för skolans texter? Foto: Linn Hörnfalk
Vi i biblioteksgruppen på Mellanhedsskolan har börjat diskutera hur vi kan öka elevernas läsförståelse i alla ämnen. Enligt den internationella studien PIRLS har läsförmågan hos fjärdeklassarna sjunkit sen förra studien. Vad kan vi göra åt det?

Som sagt, fjärdeklassarna läsförmåga har sjunkit enligt PIRLS. I såväl PISA som i PIRLS ingår skönlitterära texter och sakprosa. Det kan till exempel vara informerande texter, bruksanvisningar, tabeller, kartor och foton. Det handlar alltså om texter som alla vi, oavsett ämne, någon gång arbetar med i undervisning.

Detta missar vi

Vilka är då skillnaderna mellan länder som får goda resultat och Sverige? Enligt professor Caroline Liberg (som har analyserat tidigare PISA- och PIRLS-studier) så lägger svenska lärare mindre tid åt formell läsundervisning. Hon förklarar att det till exempel inte är så vanligt att lärare arbetar strukturerat med olika läsfärdigheter och lässtrategier som att:

– identifiera huvudbudskapet
– förklara eller visa att man förstått vad man läst
– jämföra det man läst med egna erfarenheter
– jämföra det man läst med sådant man läst tidigare
– förutsäga vad som kommer att hända härnäst i texten
– generalisera kring och dra slutsatser av vad man läst
– beskriva stil och struktur i texten man läst

Detta är som sagt något som vi alla kan hjälpas åt att arbeta med i våra respektive ämnen. Dessutom kommer eleverna förmodligen att förstå och komma ihåg ämnesinnehållet bättre. Så vi vinner alla på att arbeta ännu mer med våra texter än vad vi redan gör.

Strategier att utgå från

I vår biblioteksgrupp har vi satt ihop två presentationer som man kan använda om man vill arbeta mer grundläggande med en text. Presentationerna kan användas på mellan- och högstadiet. Se bifogade filer.

THIEVES-strategin är en strategi som används för sakprosa. I presentationen står upplägg och hur ni arbetar med strategin tillsammans med eleverna.

I skönlitterära texter pratar man ofta om att läsa före, under och efter. Det finns flera olika frågeställningar att utgå från. I presentationen som handlar om skönlitterära texter finns också upplägg och hur ni arbetar med strategierna tillsammans med eleverna.

Här hittar ni presentationerna. Använd gärna eller plocka ut det som passar på just er skola!