
Läsning i dialog med stöd av AKK
Utgår du från Umeå kanske det blir övernattning på vägen ner. Bor du redan i Lund blir vägen inte så lång. Eller så blir den det? Det beror på var i Lund du ska och var du utgår från. Det som är säkert är att det finns en väg för alla. Detsamma gäller för undervisning.
Det är omöjligt att skapa en vägbeskrivning för hur du tar dig till Lund som passar alla, eller hur? Hur gör personen som ska börja åka från Helsingborg eller den som börjar i Löderup, om vägbeskrivningen är mellan Malmö och Lund? Ger jag en one-size-fits-all-undervisning till alla mina elever, kan alla ta sig till målet då?
Redan under Konfucius tid och i uråldriga judiska och muslimska skrifter har det konstaterats att människor skiljer sig åt beträffande förmågor och styrkor. Forskning och kvalitetsgranskningar idag betonar vikten av att variera undervisningen för att skapa studiero, främja trygghet och maximera lärandet (Skolverket 2021, Tomlinson 2014). Hur gör du för att skapa undervisning som är differentierad och som kan nå alla våra elevers förmågor och styrkor?
Här är några exempel på hur du kan skapa fler vägar på din undervisningskarta:
Främja trygghet och studiero- Skolverket (2021)
The Differentiated Classroom av Carol Ann Tomlinson (2014)
Choice board upptäckter
Vi har inte hunnit tillgänglighetsanpassa pdf-dokumentet till den här posten. Är du intresserad av att ta del av materialet, hör av dig till pedagogmalmo@malmo.se