
Visuellt stöd i undervisning och sociala sammanhang
För att vara en konferens är den speciell – den blandar forskare och politiker och alla möjliga som jobbar med skolfrågor, till skillnad från forskarkonferenser, lärarkonferenser etc. Alla frågor tas emot som viktiga, alla pratar med alla, och en presentation från några lektorer från Malmö kan blandas med vad som händer på General Council of Scotland och med hur vi kan få skolor att utvecklas genom positivt tänkande (!)… Det var just detta som hände i lördags.
Jag berättade i paperpresentationen om att på förra ICSEI-konferensen var det två buzzwords som jag fastnade för – kollegialt lärande och leda-från-mitten (se blogginlägg från förra ICSEI). Jag ville förklara hur vi tänker kring och jobbar med detta på gymnasiet/komvux i Malmö, och fick intressanta reaktioner på detta.
Leading-from-the-middle tänker jag är ett begrepp vi ännu inte kommit så långt med utan behöver tänka mer kring i Malmö. Sista dagen vågade jag gå fram till Michael Fullan (!!!) och fråga om mitt förslag kring hur en sådan modell skulle kunna se ut på vår förvaltning, och den fick ”godkänt”! Jag återkommer i denna fråga!
Upplägget kring kollegialt lärande på gymnasiet/komvux i Malmö har jag pratat om nästan i samtliga samtal jag deltagit i under konferensen. Jag upplever att intresset för vårt upplägg är stort, både vad gäller att nästan alla lärare deltar i någon slags kollegialt lärande, och att förstelärarna har tjugo procent för att kunna arbeta med skolutveckling (och i dessa ingår att leda kollegialt-lärande-processer).
Låt oss titta närmare på två frågor:
/Marie Sjöblom, lektor i kollegialt lärande