Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
Idéer för vårterminen – välkomna på inspirationsträff
Inom det förvaltningsövergripande samarbetet Det utvidgade klassrummet tror vi på vårens snara ankomst, och har förberett olika lektionsförslag på nya och gamla pedagogiska arenor runt om i Malmö. Några av dem ska vi berätta om och demonstrera på plats den 26 januari kl 13-15. Ni kommer även att få höra om Holmaskolans erfarenheter av att arbeta med lärande utanför klassrummet. Välkommen med din anmälan – direkt till mig eller via Pedagog Malmös kalendarium
Informationen finns också på Malmö Museers webb.
Grunden för det hela är en modell som kallas Upplevelsebaserat lärande , med en struktur för arbete före, under och efter det att man går ut och upplever något på plats. Holmaskolans erfarenheter säger att denna struktur ger trygghet åt eleverna, för de vet vad som ska ske, och det sociala samspelet utvecklas. Vill man arbeta utanför skolan med sina elever så är också kontinuiteten viktig. Förarbete, förflyttning, att kunna koncenterera sig på uppgifter utanför den vanliga ramen – träning ger färdighet även här. Vill man kan man starta på skolgården eller i ett grönområde nära skolan (t ex vår aktivitet ”Våra fem sinnen”). Man kan också börja med att ha förflyttningen som upplevelse/tema, som i vår aktivitet ”Åka tåg” för de yngsta. Eller kombinera ordförståelse med bild under skulpturvandring i Pildammsparken. Eller upptäck den egna stadsdelen – se Nydalaskolans text tidigare i denna blogg.
Alla aktiviteter finns i idékatalogen.
Så välkomna den 26 januari kl 13. Vi startar på Gamla begravningsplatsen (ingången mot Gustav Adolfs torg) och slutar på Kommendanthuset, Malmö Museer.
Snart är det vår!