AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
IKT-julkalendern – Lucka nr 1
Nere i skolan är det julpyntat lite här och där. De gamla lärarspökena passerar igenom dörren till klassrum nr 1, utan att behöva öppna den. Inne i klassrummet finns det bilder på svarta streckgubbar, som ser ut att göra olika saker, uppsatta längst framme vid tavlan.
-Nuförtiden använder lärarna ett bildstöd för att hjälpa eleverna att förstå vad som ska göras. Widgit Online heter det visst. Svenskläraren blickar nöjt mot specialläraren, som inte är sen att kommentera:
-Åh, så bra! Då kan alla barn hänga med i undervisningen.
-Ja, det blir tydligt för alla, inte bara för dem som inte kan språket så bra. Eller hur, Günther? Tyskläraren rycker till:
– Was sagen Sie?!
Samtidigt får textilslöjdsläraren syn på några färgglada laminerade QR-koder, som hänger och dinglar i en gran nära fönstret.
-Vilket fint mönster! Det skulle lämpa sig väl i brodyr. Det skulle jag vilja prova att göra! utropar hon så entusiastiskt att hon svajar till och råkar stöta till katedern, där klassens lärare har glömt kvar sin dator. Skärmen börjar lysa och ut från högtalarna ljuder julmusik.
-Titta! Där är ju en av de där nya skrivmaskinerna som jag pratade om, säger samhällskunskapsläraren med ett stort leende och visar upp hela sin tandlösa gom medan han rusar fram till datorn.
-Undrar vad som händer när jag trycker på det här skrivmaskinsbordet, säger han lite fundersamt och börjar fingra på tangenterna.
Klicka på lucka nr 1 för att se vad som dyker upp på datorns skärm!