AI i klassrummet – Kreativt bildskapande och kritisk granskning av bias!
IKT-julkalendern – Lucka nr 14
Efter allt luciafirande så har lärarspökena fått upp energin och blivit varma i sina spökoutfits. På nytt beger de sig ner till skolans korridorer för att se vilka digitala möjligheter de kan hitta i klassrummen. Även den här dagen passerar de genom dörren till klassrummet, utan att behöva öppna den.
-Oj, här var det upplyst! ropar den extravaganta franskläraren och rusar fram för att ta en närmare titt på alla de färgglada ljusslingorna, som hänger kors och tvärs över salen. Biologilärarspöket, som har lånat med sig den upphittade mobilen, försöker genast mäta ljusstyrkan på olika ställen. Han är så ivrig i sina rörelser att han råkar knuffa till den redan så vingliga textilslöjdsläraren att hon snubblar på en förlängningssladd och landar med ansiktet på strömbrytaren på ett grenuttag. Hennes näsben tar snabbt en ny skepnad och den humoristiske studiehandledaren är inte sen att utropa:
-Kolla in Rudolf med röda mulen!
Textilslöjdsspöket reser sig förvirrat upp, men håller på att falla ihop igen när hon plötsligt blir bländad av ett mycket starkt ljus. Det är projektorn som har gått igång och på vita tavlan projiceras en bild på jordklotet med texten “Inläsning pågår. 0 av 7 500 000 biljoner sandkorn har bearbetats”. Spökläraren i biologi ser imponerad ut, men skolbibliotekariespöket, som precis har svept in i klassrummet, säger:
-Nja, kan vi lita på det? Det är rätt många sandkorn att gå igenom. Och vem är det som står bakom den här informationen?
Alla lärarspöken stannar upp i sina steg och tystnaden breder ut sig. Ingen av dem har haft en anledning att tvivla på allt spännande som de har fått uppleva nere i klassrummen den senaste tiden.
-Du har rätt, säger samhällskunskapsspöket till skolbiblioteksspöket och nickar. Det måste vara utmanande att bedriva undervisning med hjälp av nätet på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Men vilka möjligheter till nya kunskaper!
Samtidigt framträder en helt ny bild på tavlan.
Klicka på lucka nr 14 för se vad det är!