IKT-Julkalendern –  Lucka nr 23

alt=””

Det blev en sen kväll efter gårdagens tärningsspel men spöklärarna är uppe tidigt och svävar runt julgranen för att hänga upp de sista kulorna. De är ovanligt diskussionsbenägna och pratar om hur eleverna på skolan har större möjligheter idag i och med digitaliseringen jämfört med hur spöklärarna hade det på sin tid i skolan. Med julgodis i munnen berättar det natursköna biologilärarspöket om hans skolgång som en ung elev på en skola förr i tiden. 

-Det finns större möjligheter idag för eleverna än när vi gick i skolan. Vi hade en bok, penna och papper samt en uppslagsbok som var utdaterad. Nu har alla tillgång till information som finns i en kabel kopplad till en sådan där där datamaskin där det finns olika program. Den visa skolbibliotikariespöket nickar instämmande och säger.

-Tillgången till kabel, datamaskin och program ger möjligheter att tänka kritiskt. Att upptäcka sanningen i påståenden och hitta lösningar till problem genom att verifiera informationen samt att kontrollera källan. Efter att ha funderat en stund tar den eftertänksamma historieläraren diskussionen vidare.

-Genom att vara kreativ kan eleven lära sig tänka utanför skolans väggar eller som vi brukar säga utanför spökboxen. Men ännu viktigare är att eleverna delar kreativiteten med varandra. Den taktfasta musikläraren svänger på höfterna till julmusiken i bakgrunden och tar ton.

-Om en elev ges förutsättningar till att lösa problem kan eleverna genom att arbeta tillsammans nå ett gemensamt mål. Att träna sig på att samarbeta hjälper eleverna att ta tag i ett problem, se möjliga lösningar och kommunicera möjligheter. Den energirika kuratorn fortsätter i en god tåga och sammanfattar.

-Kommunikation lär eleverna hur man effektivt kan förmedla idéerna. Genom att tänka kritiskt, samarbeta, lösa problem och kommunicera kan eleverna lösa nästan vad som helst. 

Klicka på lucka nr 23 för att se hur eleverna kan lära sig främja dessa färdigheter som är grundläggande för 21 Century Skills learning!