IKT-julkalendern – Lucka nr 4

alt=””

Den sure geografispökläraren svävar återigen vilse i skolkorridoren och mumlar något om att det borde vara enklare att hitta till rätt klassrum med en karta. De gamla lärarspökena passerar igenom dörren till klassrum nummer 4, utan att behöva öppna den.

Ett fönster står på vid gavel och en isande vindpust sveper in över klassrummet som får snurr på en antik jordglob. Den vinglige textilslöjdslärarinnan beklagar sig högt, kastar den stickade halsduken ett extra varv runt halsen och drar hastigt igen fönstret. Den sure geografiläraren får för första gången på många spökår något av ett leende på läpparna. De gamla lärarspökena tittar förvånat på honom när han entusiastiskt utbryter.

Just en sådan jordglob hade vi när jag var en liten påg i skolan. Jag kommer ihåg att jag snurrade jordgloben, blundande och där pekfingret landade ville jag resa. 

Den eftertänksamme historieläraren tittar med häpnad på det sällsynta leendet och tar mod till sig att berätta om den digitala utvecklingen från antik jordglob till digitala kartor.

-Idag kan eleverna skapa egna digitala kartor för att lära sig själv och andra om olika områden i världen. Vidare kan de skapa berättelser, visa panoramabilder från till exempel Stora barriärrevet utanför Australien och få en virtuell dyktur med sköldpaddor. 

Klicka på lucka nr 4 och fortsätt din virtuella upptäcksfärd!