Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
IKT-julkalendern – Lucka nr 6
Efter gårdagens lucköppning är lärarspökena stolta miljöhjältar med nya insikter om att små förändringar kan ha stor påverkan på vår planet. De gamla lärarspökena swishar igenom dörren till klassrum nummer 6, utan att behöva öppna den.
I klassrummet finns staplar med böcker, på fönsterkarmen och på bänkarna, så höga att de nästan håller på att falla. På väggarna hänger tavlor med kända författare som Astrid Lindgren, Selma Lagerlöf och Charles Dickens. Längst in i klassrummet står en videokamera på ett stativ riktad mot en grönmålad vägg.
-Grönt är skönt, säger den flamboyante bildläraren och rättar till glasögonen.
Den rödlockiga och energirike kuratorn säger entusiastiskt:
-Att ha näsan tryckt mot bokens svärta är en upplevelse, ett äventyr och ett språng ut i världen och universum. En bra bok frigör sinnet och ger en känsla av frihet. Men värdet kommer genom att dela känslan av bokens handling med andra. Att låta boken få vingar genom att återberätta den för varandra.
Den trötte engelskläraren vaknar till liv och säger med inlevelse:
– Eleverna kan läsa en bok och därefter spela in ett filmklipp med den där camera obscuran. Om eleverna vet att de ska återberätta boken i ett filmklipp så skapas ett naturligt intresse att läsa den. På det viset kan de lära sig tillsammans, vara kreativa och samarbeta.
-Att eleverna lär sig att vara bekväma, trots att de går utanför sin bekvämlighetszon. Att se varje misslyckande som en lärdom, säger kuratorn finurligt. Nu har även den beläste skolbibliotekarien kvicknat till. Han ordar:
-Förr gick vi till stadens bibliotek för att få boktips av bibliotekarien. Nu kan eleverna även tipsa varandra om läsvärd litteratur genom det där som kallas Tuben.
-YouTube, heter det! säger den tandlösa samhällskunskapsläraren
Klicka på lucka nr 6 för att ta dig till Tuben!