Nytt på Malmö delar
IKT-julkalendern – Lucka nr 9
-Äntligen måndag! utropar den energirika kuratorn. Ny dag, nya möjligheter! hörs hon utropa medan hon och den beniga idrottsläraren ansvarar för att leda lärarkollegiets morgongymnastik uppe på skolans vind. Deras stela leder behöver vakna till liv och mjukas upp för att kunna göra veckans besök ner till skolans klassrum och inspireras av den moderna undervisningen som bedrivs där.
Utanför faller den första snön och lägger sig vit på taken. Det har varit en kall natt för de gamla lärarspökena. Svenskläraren ser ganska plågad ut när han stretchar ut sin lekamen, men när han har blivit lite uppvärmd finner han ork att recitera en av sina absoluta favoritdikter så här års:
-”Midvinternattens köld är hård, stjärnorna gnistra och glimma…”, hörs hans hesa stämma frambringa. Spöklärarnas gymnastikövningar avslutas därefter i en stämningsfull tystnad.
-Nu är vi redo att ta oss an veckan, säger spökkuratorn och samlar ihop det uppvärmda gamla spöklärarkollegiet mot stentrappan, som leder ner till korridorerna. På trappans räcke sitter grankvistar upphängda med röda sidenband och från taket hänger ett snöre med all världens flaggor, som vajar i vinddraget när lärarspökena svävar förbi.
Väl framme vid klassrum nummer 9 så passerar de in genom dörren, utan att behöva öppna den. En elevdator står på en bänk och lyser svagt nere i ett hörn. Svenskläraren blir nyfiken och går bort för att se vad ägaren till datorn har arbetat med. Han ser fundersam ut och säger lite hest:
-Oj, den här skärmen är nog trasig. Allt är svart, förutom på vissa delar där texten framträder fläckvis. De andra spöklärarna går bort till honom för att se vad det är han pratar om. Den eftertänksamme historieläraren muttrar:
-Det ser ut som att texten är censurerad såsom diktaturer brukar göra. Kan det röra sig om hemlig kod? Ska vi försöka dechiffrera den? Den närsynte matematikläraren lutar sig då fram över datorn och läser orden högt:
-”En stilla natt”, “små stjärnor glänser”, “från den mörka skyn”, “frost”. När svenskläraren hör orden så utbrister han muntert:
-Aha! Eleverna arbetar med att skriva haiku! Han ser väldigt nöjd ut, men förstår inte varför orden på skärmen inte är skrivna på rad.
Klicka på lucka nr 9 för att se varför elevens dikt ser ut som den gör!