![Illustration med figur som håller upp en sköld mot bland annat inkommande mejl och wifi-signaler.](https://pedagog.malmo.se/app/uploads/2025/02/img-0221-scaled.webp)
Safer Internet Day – Tillsammans för en tryggare digital värld!
Under en eftermiddag i februari träffade vi tolv ungdomsledare, alla representater från olika föreningar och organisationer i Malmö som kommer att vara med oss under vår Barnrättskonferens den 25 februari på Eleda stadion.
Det är en speciell känsla när så många grymma ledare möts och får utbyta erfarenheter och är peppade på att göra skillnad, påverka och representera den kraft som finns hos de många antirasister vi har just i Malmö. Unga ledare som bjöd på sig själva; vi utforskade barnrättsperspektivet tillsammans och gjorde olika övningar där leken, kreativiteten och samarbete stod i centrum. Ungdomsledarna vi mötte kommer från Bris, fritidsförvaltningen, Hassela solidaritet, Hela Malmö och Tamam. Alla arbetar de med barn och unga på olika sätt och möter dem på skoltid, efter skolan, på sin fritidsgård eller i sina föreningslokaler.
Så viktigt med fler trygga vuxna som är närvarande och som i sina arbetsroller äger ett barnrättsperspektiv och finns till för alla våra barn i Malmö och Lund. Där bland annat artikel 31 i barnkonventionen, barns rätt till en meningsfull fritid med utrymme för lek och vila blir så konkret genom en kärleksfull praktik. Detta är vi väldigt stolta över, för vi är alla beroende av varandra för att höja vår potential och kunna göra förändringar som spelar roll.
Vi genomförde två workshops med olika moment som också är de vi kommer att erbjuda elevrepresentanter och skolpersonal från de 25 lika skolor i Malmö som kommer till Barnrättskonferensen. På så sätt förbereder vi oss för att ta emot ca 160 deltagare under denna dag och tillsammans med MFF:s representanter och ungdomstränare. Denna konferens är en del av det årshjul vi arbetar med under varje läsår med Grundskolefotboll mot rasismer.
Under höstterminen har vi kunnat erbjudit fyra introduktionskurser i barnkonventionen för lärare och skolpersonal, vilket bidrar till att de skolor vi arbetar med blir ännu mer stärkta i sitt arbete med barnkonventionen och ett barnrättsperspektiv i praktiken.
De skolor som medverkar i Grundskolefotboll mot rasismer har sedan själva hållit i workshop i barnkonventionen för och med sina elever. Vi läser utvärderingarna och de olika erfarenheter de gör. Ingen skola gör likadant och det är endast kreativiteten som sätter gränser. På vissa skolor är det kuratorn, gymnastiklärare eller fritidsledare som håller i workshopen. Kommunikationsskolan, Värner Rydénskolan, och Oxievångsskolan är några av skolorna som inspirerar med sitt arbete och hur de samarbetar mellan ämnen och sina olika yrkesroller.
På andra skolor är det lärare i svenska och SO som håller dem, i samarbete med sina skolbibliotekarier. Sen har vi skolor där eleverna förutom att undervisa varandra, även undervisar sina lärare och skolpersonal om barnkonventionen. Som de exempelvis gör på Lorensborgsskolan och Möllevångsskolan, där eleverna med sin skolpersonal är viktiga förebilder. Så det finns många sätt och så länge vi hjälps åt att praktisera och implementera artikel 42, som säger att varje stat ansvarar för att göra barnkonventionen allmän känt för barn och vuxna, har vi tillsammans kunnat så många frön.
Det finns självklart många fler skolor som inspirerar och bidrar till en trygg skola för alla och till det livslånga lärandet, skolor som har förutsättningarna för att kunna ha kontinuitet och skapa en kultur av kreativitet, nyfikenhet och utveckling vilket i sin tur ger fler möjligheter till barn och unga. Stenkulaskolan har precis som Lindängeskolan länge utforskat ett barnrättssäkert klassrum och skola där eleverna skapat många viktiga texter.
Under detta läsår har vi även samarbetat med Malmö museer och en utställning om barnkonventionen som fortfarande går att besöka och boka skolvisningar till fram till och med den 2 mars.
Vi har även varit ute på ett tiotal skolor tillsammans med Kamal från Hela Malmö som delat sin personliga berättelse om hur rasismens våldsamma konsekvenser påverkat hans liv på väg till en fotbollsträning som 16-åring. Detta under en tid då vi i Malmö hade en rasistisk seriemördare där många barn och vuxna blev offer. Besöken har blivit väldigt uppskattade och elever har kunnat ställa frågor och även delat egna berättelser. Att få sätta ord på sina erfarenheter av rasism och dela dem med andra, att inse att en inte är ensam om sina upplevelser gör en stor skillnad på individ och på ett kollektivt plan. Även när de handlar om att stanna upp och kunna ta de svåra samtalen, dem som smärtar men som också läker.
Berättelser som också lyfter erfarenheter av afrofobi, islamofobi och delas för att sedan byggas på genom vår workshop 2, Allas lika värde. Elevernas berättelser kommer att precis som tidigare år att publiceras på den digitala plattformen Mobile Stories och där de kan medverka till unga journalistpriset som vunnits tidigare år av elever på Värner Rydénskolan. Elever från Möllevångsskolan, Rådmansvångens skola och Lorensborgskolan kommer så småningom även att presentera sina texter på den årliga utbildningsdagen på Malmö universitet för blivande lärare på lärarhögskolan i april. De kommer även att ställas ut på biblioteket Orkanen för offentligheten att ta del av senare i vår, så missa inte detta!
Vårterminen är som sagt här och vi kommer att komma ut till skolorna och hålla i workshop 2, med fokus på diskrimineringsgrunderna och artikel 2, allas lika värde. Vi har redan ett tiotal skolor som bokat och anmält sig till konferensen och fler trillar in medan vi skriver. Datumen för fotbollsmanifestationerna är också satta och första matchen kommer att vara på damernas premiärmatch den 30 mars, vilket känns extra roligt med tanke på hur de flyttar upp sin position och ger oss privilegiet att samarbeta med ytterligare viktiga förebilder för alla barn och unga i Malmö. De kommer också spela en viktig roll under Barnrättskonferensen med ett speciellt inslag i början på dagen med fokus på ”Hur skapar vi ett lag?” Vilka egenskaper behövs för att ett lag ska fungera bra ihop? Detta ska bli riktigt spännande!
Tillsammans med de grymma ungdomsledarna som bjöd på många skratt, deltog engagerat, samarbetade och skapade texter och dikter, ser vi fram emot att möta elever och kollegor ute på skolorna, i klassrummen, under konferensen och på stadion denna vår. Flera viktiga nedslag väntar under terminen och det känns stort att så många förstår vikten av att arbeta med barnens mänskliga rättigheter. Den röda tråden under uppstarten och konferensen är barnkonventionen och där lyfter vi olika artiklar så som artikel 2, barns rätt att inte bli diskriminerade, artikel 3, barnets bästa, artikel 6, barns rätt till liv och utveckling, artikel 12, barns rätt att komma till tals och bli lyssnade på. Artikel 28, barns rätt till en trygg skola. Som sagt, ingen människa är en ö och vilken tur för utan alla skolor, barn och vuxna, dem vi samarbetar med och möter i vårt arbete, hade vi varit betydligt mer sårbara och ensamma.