Skolverkets Läslistor
Introduktionsveckor för modersmålstränare
Hej!
Här kommer mitt allra första blogginlägg någonsin. Jag ser verkligen fram emot att få dela med mig av mina tankar och idéer. Det är nytt och spännande för mig att blogga och jag hoppas att jag kan bidra med något till er pedagoger. Det är nyttigt att få ner sina tankar i text, det gör att man får reflektera på ett helt annat sätt. På så vis tänker jag mig att det förhoppningsvis kan bli ett ömsesidigt lärande.
Idag tänkte jag skriva om några dagar som vi processtödjare i modersmål hade förmånen att dela med ett gäng härliga pedagoger. Vi fick i uppdrag att hålla i några introduktionsdagar för f.d. modersmålstränare som nu har börjat arbeta i vanliga tjänster i förskolorna. Syftet med dagarna var att ta tillvara och lyfta deras erfarenhet och kompetens för att på bästa sätt se till att detta kommer till användning i verksamheten. Men också att fylla på med ny kompetens och inspiration.
Innehållet i dagarna var allt från dialoggrupper och analysarbete till workshops i olika språkutvecklande metoder. En hel dag tillverkade vi flerspråkigt material till ipad och PENpal (den talande pennan) som de kommer att ta med sig in i verksamheterna.
PENpal är ett digitalt verktyg som kan läsa filer på olika språk som man programmerat den för. Det kan vara allt från sagor till olika temaplanscher t.ex. nyckelfraser på olika språk. Finessen med pennan är sedan att det även går att spela in med den. Flerspråkig personal kan spela in och göra eget språkmaterial på barnens modersmål och finns det inte tillgång till flerspråkiga pedagoger kan föräldrar, barn och kanske syskon hjälpa till.
När vi från början introducerade pennan i den modersmålssatsning som startade ht-2013 fanns det en del misstankar om att pennan skulle överta modersmålstränarnas uppgift. Vilket kanske inte var så konstigt, med den situation vi då befann oss i. Denna oro märker jag inte längre av och det verkar som om man kan se fördelarna med ett verktyg som ger möjlighet till stimulans på alla barnens språk.
Inga digitala verktyg kan någonsin ersätta människor och jag vill avsluta mitt lilla inlägg med att säga att jag är glad att jag fick möjlighet att under de två introduktionsveckorna lära känna en härlig och inspirerande yrkesgrupp. Många av dem har en lång erfarenhet av att arbeta språkstimulerande och har skaffat sig en bank av material och metoder genom åren. Så till er som har blivit kollegor med någon av de f.d. modersmålstränarna, ta väl hand om dem och ta vara på deras kompetens!!
Må väl! Hälsningar Mia