Judiska elever berättar om trakasserier i skolan

alt=””

Vad är det egentligen som har hänt senaste veckan i förskolans och skolans värld? Pedagog Malmös redaktion sammanfattar varje fredag några av de nyheter som har publicerats.

I veckan kom det nya rekommendationer från Smittskydd Skåne att högstadier och gymnasieskolor ska bedriva fjärr- och distansundervisning efter sportlovet. Den senaste tidens nedåtgående kurva har stannat av och det i kombination med att sportlovet kan ha inneburit många nya kontakter för eleverna gör att rekommendationen görs. Detta är något som kommer att följas.

– Veckan efter sportlovet kommer vi att växla tillbaka till fjärrundervisning för alla i årskurs sju till nio med undantag för specialverksamheter som särskola och med undantag för elever som inte klarar fjärrundervisning, säger Malmös grundskoledirektör Anders Malmquist, till Sydsvenskan.

Även gymnasieskolorna i staden kommer att följa rekommendationerna: 

– I Malmö blir det elever på gymnasiet som får undervisning på distans men vi fortsätter med de undantag som Folkhälsomyndigheten har ställt upp, säger Annika Anjou, kommunikationsstrateg på förvaltningen till SVT Nyheter Skåne.

De undantag som finns sedan tidigare är till exempel att elever med särskilda behov får fortsatt undervisning på plats och även praktiska moment och examinationer kan göras på plats.

Skola in barn som knappt varit utanför hemmet

Att göra inskolningar i pandemitider kan var utmanande rent logistiskt med tanke på till exempel restriktioner. Men det finns ännu fler aspekter att ta hänsyn till ur pandemisynpunkt. Innan pandemin träffade barnen ofta andra människor i till exempel bvc-grupper eller andra baby-aktiviteter. Kanske också att barnen har lämnats till en mor-eller farförälder och varit utan sina vårdnadshavare. Men hur gör vi inskolningar på bästa sätt för de barn som nu kommer som har haft en begränsad erfarenhet av att träffa andra? Det är en fråga som specialpedagog Annelie Karlsson ställer sig.

– Det kan bli svårt för både barn och föräldrar. Kanske chockartat för de små som inte lämnats bort tidigare, och kanske heller inte varit inomhus i andra miljöer än hemma. Samtidigt kan det vara svårt för föräldrarna som för första gången ska ge förtroende till andra vuxna att ta hand om deras barn. Därför är det nu viktigt att ge alla parter tid och tålamod, och att stötta varandra, säger hon till tidningen Läraren.

”Det sista vi ska stänga”

Under onsdagen höll regeringen pressträff och presenterade ytterligare restriktioner på grund av pandemin. Även utbildningsminister Anna Ekström (S) var på plats. Hon sa att det jobbas hårt för att skolorna ska kunna hållas öppna. Hon menar också att det finns stora skillnader i hur skolor jobbar med att minska trängseln. Här behövs det ett omtag menar hon.

– Om det behövs, tvekar vi inte att stänga skolor. Men skolorna ska vara det sista vi stänger och det första vi öppnar, säger hon.

Ny rapport om antisemitism på skolor

I slutet av förra veckan publicerades en rapport som tagits fram i samarbete mellan Malmö stad och Judiska församlingen i Malmö. I rapporten har bland annat 14 judiska elever djupintervjuats. De vittnar om rasism på skolgården, konspirationsteorier och utanförskap. Tanken är att rapporten ska ligga till grund för ett fortsatt arbete. En åtgärd som föreslås är bland annat att jobba med att höja lärares kunskaper.

– Nu har vi det svart på vitt att antisemitismen är utbredd på skolorna. Jag tycker att alla elever ska känna sig trygga i Malmös skolor och vara bekväma med sin identitet. Självklart vill vi att Malmö ska vara en stad som judiska familjer flyttar till, och inte från, säger Sara Wettergren (L), ordförande i grundskolenämnden till SVT Nyheter Skåne.

Vill du läsa hela rapporten så hittar du den här. 

 

Trevlig helg!

Vill du hålla dig uppdaterad kring vad som publiceras på Pedagog Malmö? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev som kommer ut varje onsdagsmorgon. Anmäl dig här för att inte missa pedagogiska tips, inspirerande arbetssätt och insiktsfulla blogginlägg!