
AI i franskundervisningen på Höjaskolan
Alla dagar måste vara källkritikens dag. Den 13 mars är Källkritikens dag som särskilt vill uppmärksamma den förmåga som handlar om att vara kreativ och kritiskt granska text, bild och annat multimodalt innehåll. Sedan 2017 har dagen firats då Metros Viralgranskaren inrättade den.
Extra viktigt just nu är det med den information som vi möter i media som berör coronaviruset. För barn och ungdomar är det extra svårt att förstå och tolka den information som de möter. Stor vikt läggs vid hur vuxna i deras närhet möter barnens oro och tankar.
Hur kan skolbiblioteken främja ett källkritiskt tänk? Genom att erbjuda perspektiv som kompletterar undervisningen och lärarnas kompetens. Enligt läroplanen i grundskolan ska “skolbibliotekets verksamhet används som en del i undervisningen för att stärka elevernas språkliga förmåga och digitala kompetens”.
Gör det tillsammans med din närmaste skolbibliotekarie! Det går bra att göra respektive övning för sig även om de hänger ihop. Övningarna passar från årskurs 3-årskurs 9.
Hur kan jag veta vilken information jag kan lita på?