Källkritikens dag, matematikens dag och NFP-dagen

Denna vecka samlas en hel rad olika temadagar som omfattar såväl fokus på källkritik, matematik och NPF. På Malmö delar tar vi fasta på att lyfta dessa områden med resurser som behandlar samtliga teman på olika sätt.

Källkritikens dag 13/3 

Deepfake – En framtid full av falska nyheter?  

Deepfake tar falska nyheter till en ny nivå där det ganska enkelt går att få det att se ut som att personer säger och gör sådant som de varken har sagt eller gjort. Om manipulationen inte genomskådas kan det få stora konsekvenser.

I skolan behöver vi uppmärksamma, diskutera och resonera kring fenomenet för att göra eleverna medvetna och kritiska i sitt förhållningssätt. I den här resursen följer ett diskussionsmaterial med flera klipp att titta på med tillhörande övningar och frågor.

Sant eller falskt? En källkritisk övning  

Tänk själv! Är Loch Ness-monstret världens sista dinosaurie? Finns det tvillingar som sitter ihop? Glömde de första människorna på månen kvar en astronaut? Man ska inte tro på allt vad folk säger. Med det kan också vara så att det som låter som tidernas värsta rövarhistoria verkligen har hänt på riktigt. 

Matematikens dag 14/3

Dansmatte – Lägesord och likhetstecknets betydelse  

Dansa matte – ett annorlunda sätt att få djupare förståelse för matematiska begrepp. Vi tränar vår kroppsuppfattning samt elevernas kreativitet, vi skapar rörelse i en stillasittande värld. Resursen innehåller olika övningar där eleverna får i uppgift att utforska dansrörelser som gestaltar olika matematiska begrepp. I denna resurs fördjupar vi kunskaperna om likhetstecknets betydelse.

Kartläggning – Hitta matematiken  

“Hitta matematiken” består av olika aktiviteter som tar sin utgångspunkt i syfte, förmågor och centralt innehåll för förskoleklassen. “Hitta matematiken” ger läraren möjlighet att observera och iaktta elevernas förmågor inom olika områden av betydelse för kunskapsutveckling i matematik.

NPF-dagen 15/3

Här har du ditt klassrum!  

Hur gör man för att göra sitt klassrum så tillgängligt som möjligt? Om man vill skapa en plats där eleverna kan och får vara kreativa, ges möjlighet att samtala, får känna sig trygga och där alla elever verkligen får ”rum”. Ja hur gör man?

Hoppas ni hittar resurser som passar det ni väljer att lyfta!

Annika och Lena / Redaktörer på Malmö delar