Kallt ute men varmt inne

alt=””
Vi har nått årets andra månad och även om våren ännu känns långt borta kan vi se till att det blir varmt och trivsamt i klassrummet.

Alla hjärtans dag närmar sig och det är ett perfekt tillfälle att uppmärksamma trivsel, gemenskap och tillhörighet. För vad ska dagen handla om om inte att stärka samhörigheten i klassen och på skolan? Den här veckan tipsar vi om resurser som har fokus på just tillit och tillhörighet och en gnutta historik om den nu ganska etablerade dagen “Alla hjärtans dag”.

Tillit och tillhörighet i klassrummet – alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag! Här hittar du fyra enkla övningar som du kan göra för att stärka tilliten och tillhörigheten bland eleverna. Nedan hittar du också en presentation som består av fyra bilder. Till varje bild får du en instruktion om hur du använder bilderna. 

När vi känner trygghet och samhörighet vågar vi be om hjälp, presentera ofärdiga förslag och utmana oss – helt klart goda förutsättningar för att lära.

“Alla hjärtans dag” – varför firar vi den och hur kan den bli kärleksfull för alla?

Nu är det snart ”Alla hjärtans dag” igen. Vad är det egentligen och varför firar vi den?  I den här resursen hittar du en historisk bakgrund från Nordiska museet och några korta kärleksfulla övningar att göra i klassen.

Alla hjärtans dag då och nu – en kahoot

Varför firar vi egentligen ”Alla hjärtans dag”? Var kommer dagen ifrån och vem var egentligen Valentin? I denna kahoot kan eleverna få en kort bakgrund till denna uppmärksammade och diskuterade dag.

Planera idrottsdagar för gemenskap och samarbete

Här får du ta del av tankar och upplägg kring hur man kan ordna idrottsdagar med stort elevansvar för en starkare gemenskap i och utanför skolan. Du får också massor av förslag på vad du kan fylla en idrottsdag med!

SCARF – Vår sociala hjärna

Det här arbetsområdet handlar om den sociala hjärnan. Det lyfter fram vad som triggar igång hot- och stressystemet och hur det påverkar lärande och samarbete negativt. Det innehåller även kunskap om vad man kan göra för att skapa goda förutsättningar för lärande och samarbete, utifrån fem sociala triggers.

Vi önskar er en fin och kärleksfull vecka!

Tecknade ansikten i svart cirkel.
Lena och Annika – redaktörer på ”Malmö delar”.