Mallar och metoder på Malmö delar!
Kanske något du vill veta om språkutvecklande undervisning
Det är så fint att landa in som lärare i svenska och svenska som andraspråk bland alla härliga, dynamiska, känslofyllda och smarta högstadieelever igen! De senaste åren har jag haft en indirekt roll till skola och undervisning och nu är det dags iscensätta det jag försöker vägleda andra kring. Jag tänkte berätta lite om min undervisning, idéerna bakom och vad eleverna verkar fastna för.
Sedan jag läste Dysthe (1996) är reflekterande skrivande, på det gamla goda viset med penna och papper, vanligt förekommande i mitt klassrum. Eleverna får därför direkt en loggbok för att börja fundera, prata och kortskriva kring lektionens inledande frågor- Vad är ett språk egentligen? och Vad innehåller svenskämnet i skolan?
Jag har planerat för att starta upp ett arbetsområde med interaktion. Att jobba med talet som grund är en av mina favoriter sedan jag fastnade för Gibbons (2011); som en snitslad bana med tydliga instruktioner beskriver hon att vägen till lyckat arbete med interaktion ska gå (2011:55). Visst kan muntligt arbete leda till en något stökig känsla, men också till språkutveckling- det är den vi vill åt! Att minska mitt talutrymme som lärare och istället lyfta in elevernas är ständigt ett mål för mig.
Eleverna hakar på min plan om att jobba med muntlighet och vi börjar resonera kring vad muntligt arbete kan innebära. Vi vänder och vrider på begreppen samtala, diskutera, presentera, redovisa, genomföra, förbereda. Ganska enkelt kan man baka in lite meta och grammatik som en naturlig del av undervisningen.
Jag och gruppen är alltså överens om att vi ska inleda vårt jobb med muntligt arbete, och att vi som nu är så här nya inför varandra behöver presentera oss ordentligt. Detta ska ske genom kamratintervjuer: Vi ska intervjua varandra, förbereda och till slut presentera en kompis. Men vilka frågor kan vi då ställa, om vi vill veta något lite utöver det vanliga?
Våra egna hjärnor går på högvarv för att komma på spännande frågor, men vi låter oss också inspireras av andra. Årstaskolans sida är en liten guldgruva med en massa spännande material om muntligt arbete som att Tala som Ted, om elever som spelar in radio, skriver poesi och som ställer frågor som berör. Vi parläser frågor vi hittar där och vi väljer också ut några att anteckna i häftena, exempelvis ”Vem har fått dig att se världen annorlunda? Vad får dig att känna dig liten? Detta vill jag be om om ursäkt för, Detta väntar jag på, Min värsta orättvisa är, Jag är rädd för, Jag skäms för, Beskriv en vän med tre ord och Om jag vore statsminister ..” Genom att locka till tänkande lockar vi till språk! Men oj, detta är så stora frågor. Vi får nog låta dem smälta lite för att se om vi faktiskt kommer våga ställa dem till en kompis under nästa lektion. Häng med då!
//Johanna, lärare i svenska och svenska som andraspråk på grundskola och gymnasium.
johanna.soderlund@malmo.se