Kreativa resurser för klassrummet och utveckling för dig som pedagog
Kartläggningstider i förskoleklassen
Kartläggning i förskoleklass
Det här materialet handlar om den obligatoriska kartläggningen som ska göras under höstterminen i förskoleklass. Här finns stöd till hur ni i arbetslaget kan djupdyka i de olika aktiviteterna och observationspunkterna och arbeta med dessa på olika sätt.
För att komma direkt till de olika delarna kan ni kika på:
“Hitta matematiken” består av olika aktiviteter som tar sin utgångspunkt i syfte, förmågor och centralt innehåll för förskoleklassen. “Hitta matematiken” ger läraren möjlighet att observera och iaktta elevernas förmågor inom olika områden av betydelse för kunskapsutveckling i matematik.
I förskoleklassen ska eleverna ges förutsättningar för att utveckla förmågan ”kommunicera i tal och skrift i olika sammanhang och för skilda syften”. Denna förmåga kartläggs genom fyra aktiviteter som relaterar till förskoleklassens centrala innehåll.
Ni kan till exempel använda materialet till att:
- Skapa en samsyn kring vad som ska observeras, vilka kriterier som finns för att eleven ska klara av de olika delarna, indikation, befara och elever som kommit längre.
- Integrera kartläggningen i den ordinarie undervisningen
- Planera fortsättning av undervisning eller alternativa vägar om eleven inte inte visar sitt kunnande i en aktivitet.
- Planera och genomföra kartläggning av flerspråkiga elever.
För er som inte arbetar i förskolan finns andra spännande resurser att inspireras av som vanligt på Malmö delars framsida.