Land Art – intryck, reflektion, uttryck

Två figurer gjorda av vita stenar i sanden, bredvid figurerna en hög figur som ska föreställa Turning torso också gjord av vita stenar.
Två vänner vid Turning torso.
Jag hade under förra läsåret glädjen att få följa Sorgenfriskolans Skapande skola-samarbete med Land Art konstnären Eileen Laurie. Jag följde med dem till bokskogen en solig höstdag och till stranden en ljummen sensommardag.

Under dagen i skogen följde jag en grupp F-klasselever. De fick börja med att samla olika material och skulle gruppera materialen efter färg. Eftersom det var höst fanns det många färger att välja mellan bland löv, kvistar, stenar och ekollon. När de samlat ihop materialet, samlade Eileen alla barnen och pratade om vilka färger de hade hittat där i skogen. Sedan delades barnen upp i mindre grupper och skulle nu använda färgerna för att skapa vars ett djur-konstverk per grupp. Alla fick en anvisad begränsad plats men i övrigt var det helt fritt att hitta på vad man ville göra. Det blev många olika insekter och djur som vildsvin, ekorrar, fjärilar, spindlar, ormar, igelkottar men även en fisk och en lite mer exotisk lama. När alla konstverk stod klara blev det konstvandring och varje grupp berättade vad de hade skapat och vilka material de hade använt.

Det var många konstverk som ändrade form under visningen då eleverna hade svårt att sluta arbeta med sina verk, ett extra ben till spindeln kom till under visningen och en orm fick plötsligt ett litet ormbo med orm-barn också medan vi andra stod och betraktade deras skapelse.

Under dagen på stranden fick jag följa en nybliven 4:klass. Eileen hade denna gång skapat två stora ramar på stranden av stenar. Inom varje ram skulle de två halv-klasserna skapa varsin tavla av det naturmaterial de kunde finna på stranden. Det bildades spontant mindre grupper inom varje halvklass som arbetade med olika delar av tavlan, några valde att arbeta helt själva med sin del. Samtalet mellan grupper och individer bubblade hela tiden och de hämtade både inspiration av varandras verk och bytte material med varandra. När alla var klara samlades vi runt en tavla i taget och eleverna fick berätta vad de hade skapat. I den första tavlan fanns det många små verk, det var en fotboll, en sandvulkan, en pizza, två olika Turning torso, ett övergivet fågelbo och vänner men även gravstenar och en liten farbror på en bänk. Den andra tavlan hade en mer sammanhållen bild med ett skepp i förgrunden och i bakgrunden ett fiskstim som blev jagat av en stor fågel och det fanns också en sköldpadda i vattnet.

Återigen utvecklades konstverken efterhand som eleverna under visningen berättade vad de hade skapat. Men denna gång inte så mycket fysiskt som i själva innebörden av vad vi såg. Den lilla farbrorn på bänken vid gravstenen hade till exempel precis mist sin fru och därför låg han ner och grät på bänken. De två vännerna vid Turning torso visade sig vara upphovsmakarna och de var faktiskt på väg att handla glass. Det övergivna fågelboet var övergivet för att mamman hade dött innan äggen hann kläckas, det var formen på stenen bredvid boet som gett dem inspiration, eftersom den såg ut som ett fågelkranium. Ett fiskespö som kaptenen på skeppet höll i handen blev ett svärd istället och kaptenen fick en sjörövarhatt. Gruppen med fiskar blev en familj där den stora var pappan som försökte skydda sina barn mot den elaka fågeln. Det blev många och långa berättelser, en del så långa så Eileen till slut fick avbryta och uppmuntrade eleverna att skriva ner sina berättelser när de kom tillbaka till skolan.

Det första jag slogs av under dess två Land Art utflykter var hur bra eleverna var på att förvalta de impulser och intryck de fick av sin omgivning och fantasifullt gestalta dem med det material som fanns tillgängligt. Det andra jag slogs av var hur mycket som händer i huvudet och själen när händerna så prestigelöst får skapa. Det var många reflektioner kring vänskap, död, familj och fritid som kom till uttryck i elevernas konstverk. Och eleverna verkade aldrig vilja sluta skapa och berätta, det var verkligen en stark igångsättare för ett fortsatt samtal i klassrummet!

Denna film är för närvarande inte tillgänglig eftersom den inte är tillgänglighetsanpassad med textning och/eller syntolkning. Redaktionen arbetar kontinuerligt med att tillgängliggöra så mycket material som möjligt och hoppas på er förståelse. Har du frågor, kontakta pedagogmalmo@malmo.se