Lekfull repetition och julstämning i klassrummet
Läslov, läslust och lata läsdagar
En stor del av skolans arbete handlar om att väcka kunskapshunger och läslust. Enligt läsforskaren Mats Myrberg väcks lusten lättast om den börjar i den egna världen. Texter som upplevs “handla om en själv” väcker lusten att läsa men det gäller också att välja böcker som utmanar elevernas förmåga. 5-10% okända ord i texten ger lagom med motstånd att utmana men läsningen måste uppfattas som meningsfull.
För att kunna följa med i nyhetssändningar och förstå normala tidningstexter, instruktioner och anvisningar som man stöter på i livet krävs ett ordförråd på minst 50 000 ord. En gymnasist i första årskursen som inte har läst och/eller lyssnat till texter har bara runt 15 000-17 000 ord i sitt ordförråd.
Läslovet sammanfaller med den internationella skolbiblioteksdagen som är instiftad för att dra uppmärksamhet till vikten av skolbibliotek i barns lärande. Forskning visar att elever utvecklas till bättre läsare genom ett bra skolbibliotek som är integrerat i undervisningen.
Ordförråd, boktips, lässtrategier och läsning på Malmö delar
Klicka på rubrikerna så kommer du till Malmö delar!
Öka ordförrådet
Gör självrättande quiz som tränar elevernas ordförråd.
Väck läslusten med hjälp av boktips från skolbibliotekarien
Skolbibliotekarien tipsar om skräckisar – för både de yngre och de äldre.
Jobba med lässtrategier
Jobba tillsammans med diskussioner, frågor och övningar kring korta filmer om lässtrategier.
Läsning och modersmål
Läs samma bok på modersmålet och i svenska i Alfons och odjuret – tre språkutvecklande lektioner.
Vägen är målet – nu är det läsning för framtiden i fokus! Ha ett härligt läslov!