Läsning i dialog med stöd av AKK

Läsning i dialog handlar om att skapa språkande runt det lästa. I dialog med stöd av AKK, ges elever möjlighet att uttrycka sina tankar samtidigt som de kan lyssna in hur andra tänker.   I arbetet med AKK och språklig tillgänglighet samarbetar vi med biblioteksbussen för att alla ska ges möjlighet till läsupplevelser.

Att läsa för eller med elever 

Ibland har vi högläsning för elever och ibland läser vi i dialog med elever. Läsning i dialog handlar om att skapa språkande runt det lästa.  I dialog ges eleverna utrymme att uttrycka sina tankar samtidigt som de kan lyssna in hur andra tänker.  

Planera inför läsning i dialog 

När vi läser tillsammans med elever som använder AKK för att uttrycka sig och förstå, så behöver vi tänka in fler delar när vi planerar läsningen. Vi behöver exempelvis tänka på:  

  • Vilka ord och begrepp som behöver visualiseras. 
  • Vilket material som kan vara aktuellt att använda i läsningen, taktilt/konkret material. 
  • Skapa kommunikationskartor eller annan AKK utifrån elevens behov. 
  • Välja ut sidor i boken för dialog, där AKK kan användas. 
  • Planera för modellering, alltså användning av AKK tillsammans med eleverna. 
Boken 'Pelles ficklampa' av Jan Lööf och dialogiskt underlag till boken, med bildstöd.

Före, under och efter läsning

Det kan vara hjälpsamt att planera läsningen utifrån följande delar, före läsning, under läsning och efter läsning.

Inför läsningen planeras det för att eleverna ska ges möjlighet till att samtala runt bokomslaget. Vad de ser på illustrationen och reflekterar tillsammans om vad de tror kommer hända i boken. På liknande sätt kan eleverna tillsammans med pedagogen gå på bildpromenad genom boken och stanna upp för dialog vid olika illustrationer.

Därefter läses boken gemensamt, med möjlighet till språkande vid några tillfällen. I samtalen kan elever uppmuntras att koppla det lästa till egna erfarenheter eller andra texter.

I efterarbetet kan elevaktiviteter skapas utifrån det lästa. Till exempel:

  • Estetiska aktiviteter såsom dramatisering, bildskapande, byggande av miljöer.
  • Skapa egna böcker/texter/serier.
  • Upplevelsebaserade aktiviteter såsom studiebesök, utflykter eller experiment.
Biblioteksbussen står parkerad utanför en kontorsbyggnad i Malmö.

Samarbete med biblioteksbussen kring läsning och AKK

Just nu håller vi på att planera uppstarten av kursen TAKK och annan AKK steg 2, där deltagarna får möjlighet att prova på läsning i dialog med AKK.

I samband med planeringen har vi träffat Madeleine Petersson som ansvarar för bokbussen. Madeleine besöker många av Malmö stads anpassade grundskolor, så att alla elever får möjlighet att utvecklas till biblioteksbesökare. Vårt samarbete kommer bidra till att skapa AKK till en del av biblioteksbussens utbud med fokus på läsning i dialog.

Vill du läsa mer?

TAKK och annan AKK i skolverksamheter (2025-01-08)

TAKK som resurs i läs och skrivlärandet (2025-01-17)

Förutsättningar för en väl fungerande kommunikation (2025-01-24)

Metoden Teach Back för att säkerställa att vi förstår varandra (2025-02-05)

Visuellt stöd i undervisning och sociala sammanhang (2025-02-12)

Läsning i dialog med stöd av AKK (2025-02-20)