Läsning och Chattbottar för att lära och förstå

I vår föränderliga värld blandas bokläsning med Chattbottar. Den här veckan finner ni en handledning för årets högläsningsbok för förskolan, förslag på hur du kan använda chattbottar i undervisningen och i samband med “Förbjuden kulturveckan" även en resurs kring att jobba med förbjudna böcker.

Praktisk användning av chattbottar

I den här resursen finns en rad förslag på hur du kan använda Chattbottar i din undervisning. Låt den agera retorikexpert, skapa quiz, hjälpa till att träna vanliga fraser på ett annat språk eller öva elevernas kritiska tänkande. Listan är lång! 

Barnens bästa bibliotek: Jordgubbsbarnen – läsning och lärarhandledning

I projektet ”Barnens bästa bibliotek” får alla elever i förskoleklass visning av sitt närmaste områdesbibliotek på Biblioteken i Malmö och varje elev får en bokgåva och dessutom får varje klass en högläsningsbok. I år är högläsningsboken ”Jordgubbsbarnen” av Sara Olausson.

Boken handlar om två syskon, Maria och Gabriel, åtta och nio år gamla. De oroar sig över att föräldrarna måste åka till Sverige och plocka jordgubbar och lämna dem ensamma. I själva verket tigger föräldrarna på gatorna. Trots ett tungt tema är boken varm och hoppfull och sjuder av kärlek och livslust och läsarna får inblick i hur livet kan vara för en fattig rumänsk familj.

I boken finns det massor av uppslag till övningar och viktiga diskussioner. Övningarna är utformade för att passa ämnet svenska men att prata om Rumänien görs med fördel i samarbete med ämnet SO och många av uppgifterna lämpar sig väl att göra i samarbete med ämnet Bild.

Förbjudna böcker

Vad har böcker som “Harry Potter”, “Bröderna Lejonhjärta” och “The Perks of Being a Wallflower” gemensamt? Alla har de förbjudits på olika platser i världen. Cencur kan bero på att litteraturen riktar strålkastarljuset mot känsliga frågor så som etnicitet, kön, politisk tillhörighet, religion och skildringar av sex.

I den här resursen hittar du ett upplägg för att låta eleverna läsa förbjudna böcker som en viktig del av arbetet med demokrati och mänskliga rättigheter. Det här upplägget handlar om att elever läser en förbjuden bok. Men innan eleverna börjar läsa finns det material för att de ska förbereda sig för uppgiften samt frågor och reflektioner både inför och efter läsning av en förbjuden bok.

Vi önskar er spännande läsning och intressanta diskussioner. Fler resurser finns som vanligt på Malmö delars framsida.

Annika och Lena /Redaktörer på Malmö delar