Att uppmärksamma och arbeta med hedersproblematik
Lego Wedo – Utveckla klassdynamiken och förbättra relationerna mellan eleverna
Klass 3B tillsammans med pedagogen Avin Faizian på Annebergsskolan fick en utbildning hur Lego Wedo kan användas som ett verktyg för lärande i klassrummet. Där kunde de lära sig mer om programmering och att konstruera samtidigt som eleverna lär sig att lyckas genom kommunikation, kreativitet, problemlösning och samarbete.
Avin berättar.
– Som lärare i klassen önskar jag att eleverna kan ha lektioner som är lärorika och roliga. Min förhoppning var kunskapsutveckling i ämnen som fysik och teknik samt att elevernas samarbetsförmåga skulle utvecklas. Arbetet med Lego Wedo resulterade i att elevernas förmåga att följa och ge instruktioner blev bättre. De utvecklade även färdigheterna att lyssna och vara diskussionsbenägna om hur de kan lösa problem som de ställs inför. Positivt var att klassdynamiken utvecklades till det bättre och likaså relationerna mellan eleverna.
Några kommentarer från eleverna i klassen:
- Adam – Jag lärde mig programmering.
- Ali – När jag jobbar med min kompis så ger han mig grejerna och jag byggde roboten.
- Alma – Det viktigaste var att prata och diskutera med varandra, veta vad den andra vill om den inte förstår man måste förklara.
- Ella – Jag lärde mig att samarbeta mer och göra svåra grejer med min kompis.
- Ilir – Jag tyckte att vi fick var kreativa.
- Samuel – Lego wedo är bra för jag tycker om att bygga nya saker.
- Tilda – Jag tyckte att Lego Wedo var min favvo sak och göra i skolan och fick massor av kul i min hjärna.
- Elias och Guled – Vi var kreativa och använde vår fantasi. Man ska lyssna och diskutera med varandra.
Denna film är för närvarande inte tillgänglig eftersom den inte är tillgänglighetsanpassad med textning och/eller syntolkning. Redaktionen arbetar kontinuerligt med att tillgängliggöra så mycket material som möjligt och hoppas på er förståelse. Har du frågor, kontakta pedagogmalmo@malmo.se