Måltider i ett pedagogiskt syfte

Barn målar med morötter som penslar. Foto: Carina Kristensson
Äta bör man – annars dör man. Om vi lever tills vi är 80 år gamla kommer vi att ha ätit omkring 175 000 måltider. Vi i förskola och skola delar dagligen måltider tillsammans med barn och elever.

Nycklar till matglada barn

Runt måltidsbordet delas erfarenheter, historier, upplevelser och funderingar, vilket gör måltidsstunden till en viktig del av dagen ur ett socialt och kulturellt perspektiv. Kulturer är föränderliga och vi i förskolan och skolan kan utforma och skapa en måltidskultur tillsammans med våra barn och ungdomar som främjar matglädje och nyfikenhet för råvaror. Det är det som måltidspedagogik handlar om: att hitta nycklarna till att få barn att våga smaka på olika råvaror. Och det är det som också blir vårt uppdrag som pedagog.

Mat och måltid – personligt och professionellt

Det finns det inte ett recept som är rätt och som passar för alla utan du måste hitta ditt eget sätt. Forskning visar att det inte spelar någon roll vem du är som person om barnen kommer att äta eller inte. Det som har betydelse är din inställning till måltiden. Här möter vi en av måltidens komplexa delar. Mat och måltid är personligt. Vad vi tycker om vad vi äter, hur vi äter, vad vi tycker om kostrekommendationer osv. Alla dessa personliga tyckanden får vi lämna när vi kliver över tröskeln till arbetsplatsen. Nu får vi i stället gå in i vår profession och ha den inställning som behövs för att skapa mer nyfikenhet, utforskande och matglädje runt måltidsbordet.

Väcka nyfikenheten

Om vi börjar med nyfikenheten. Hur ska du väcka den hos barnen när du vill att de ska lägga en bit broccoli på tallriken? Kanske börjar ni att titta och undersöka den när du presenterar maten. Att barnen får lov att hålla en varsin broccolibukett i handen för att få tillfälle att undersöka konsistens och temperatur. Prata om hur den är tillagad. Om den är mjuk eller hård. Varm eller kall osv. Fundera över varför det heter bukett. Luktar den någonting?

Grönkål.
Grönt är skönt. Och gott! Foto från Nataly, Pixabay

Genom att ni sätter ord på utforskandet så leder det till språkutveckling samtidigt som ni skapar en upplevelse till en grönsak. Matglädjen kommer på köpet!

Mat som ett pedagogiskt material

Utöver språket kopplas läroplanen till maten och måltiden i flera olika områden. Titta på hur ni gör en måltid för att synliggöra beteenden och förhållningssätt och koppla det både till ert värdegrundsarbete och Barnkonventionen. Räkna ärtor eller jämför storleken på morötterna, prata om tillagningsmetoder och konsistens, prata färger och former och använd tallriken som en målarduk till för skapande.

Odla eller be köket köpa hem grönsaker som ni har möjlighet att utforska vid sidan av en måltid. Bjud in en rotselleri i den digitala ateljén eller använd olika grönsaker som stämplar och penslar i ert skapande. Experimentera med dem. Leta kärnor och frön som ni sedan planterar. Skriv egna sagor. Listan på hur ni kan använda er av råvaror i den pedagogiska verksamheten kan göras lång och idéerna ökar ju mer ni arbetar med dem. Glöm inte att fråga barnen! De brukar vara mästare på att ha förslag.

Tips! Anmäl er till den grundläggande utbildningen om måltidspedagogik;

https://cityofmalmo.omniacloud.net/_/evenemang/171-grundskoleforvaltningen/for-pedagoger-utbildning-maltidspedagogik