Matematik, motivation och stödmaterial!
Manga för livet
Jag har arbetat med dåvarande elever i klass 5b på Sorgenfriskolan med att skriva manus till korta spelfilmer som de skulle spela in. Redan tidigare hade jag varit och gjort animerade lerfilmer med dem, men nu var det dags för filmning med iPads. Jag visste att det var en livlig klass med mycket energi och starka viljor så jag tänkte nog att det skulle bli en utmaning.
Ett första möte
Vid det första mötet med klassen var det upptrissad stämning. Eleverna älskar film och kan prata om sina favoriter i flera minuter. Jag berättade för klassen att film handlade om att berätta historier och att dessa historier oftast har en början, en mitt och ett slut. Och så ett problem som huvudpersonerna måste lösa, för vi tittare tycker det är spännande att se hur det ska gå. I början går det dåligt, men allt ordnar upp sig på slutet. Jag frågade eleverna vad deras filmberättelser skulle kunna handla om?
”Det kan handla om en lönnmördare på 1600-talet och jag är kungen och de andra är mina tjänare!” sa en av eleverna. Det lät väldigt spännande, men hur skulle vi hitta all rekvisita? Jag föreslog att vi skulle göra filmer som skulle utspela sig på skolan så att vi slapp lägga en massa tid på att samla ihop material.
Mobbning, kärlek och fotboll
Vi fortsatte i grupper och jag märkte snabbt att eleverna ville göra film om mobbning och hur det kändes att vara ny på en skola och inte känna någon. Men också filmer om kärlek och vänskap och fotboll och Manga!
Klassen fick några veckor på sig att skriva tre manus som skulle bli film. En solig vårdag efter det kom jag tillbaka till skolan med tre stycken iPads på filmstativ som jag delade ut till grupperna. Deras lärare Cilla och Peter hade jobbat stenhårt med manus tillsammans med klassen och vi delade nu upp grupperna mellan oss.
Min grupp hade gjort ett manus om två tjejkompisar där den ena tjejen var kär i en kille i hemlighet. När den andra tjejen spred rykten om henne blev det enligt manus bråk mellan dem. Resten av filmen gick mycket ut på jaktscener och det svåra för mig som stod vid kameran var inte att få eleverna att agera. Det var att få dem att sluta springa när vi filmat dessa jakter. Trots att tagningen var slut fortsatte de att jaga varandra varv efter varv runt skolan så att vi till slut fick ta en paus med filmandet. Men roligt var det! Manuset utvecklade sig efter hand och de introducerade bland annat en tiggare som barfota sprang runt och tiggde pengar på skolgården i en strumpa (!).
Den andra gruppen hade gjort en film om två kompisar som kommer till en ny skola och som först blir trakasserade av skolans två gäng: hiphoparna och nördarna i sann collegefilm-anda. Allt slutar med att det visar sig att kompisarna är fotbollsproffs och de vinner respekt på hela skolan genom att vinna en match.
Den tredje filmen: Manga för livet handlar om en kille som läser manga och är mobbad, men får en vän. När sedan skolans tuffingar börjar bråka med dem visar det sig att manga kan vara användbart till mycket. Inte minst till att motarbeta illvilliga rektorer…
En eloge till läraren och eleverna
Jag skulle gärna vilja säga att jag själv var med och hjälpte den här gruppen med att färdigställa filmen för den är verkligen finurligt gjord. Här finns allt: intressanta bildvinklar, humor, livfullt skådespeleri, spänning och inte minst en engagerande historia. Sanningen är att jag inte ens hann besöka filmteamet under hela dagen! Alla eloger går därför till eleverna som själva skrivit manus, filmat och spelat in filmen och inte minst till deras lärare Cilla Ahlgren som var med och hjälpte dem hela inspelningsdagen. Jag är djupt imponerad!
Text: Olof Marnung, frilansande filmpedagog
Hemsida: www.lermonstret.com
Vill du arbeta med film med dina elever?
Kultur för barn och unga erbjuder film och workshoppar via Kulturproceduren.
Du kan också vända dig till Film i Skåne som har ett filmpedagognätverk:
http://www.filmiskane.se/film-i-skolan/bestall-en-filmpedagog-skola.html