Fira Nobeldagen i klassrummet – resurser för arbete med Nobelpriset
– Han skrattar blygsamt och säger: Det kan handla om allt från rättigheter och skyldigheter till frågor jag möter i vardagen på skolorna runt om i Malmö. Det kan vara i kontakten med elevers vårdnadshavare eller funderingar som väckts till liv på fritiden. Men det kan även vara allmän information om skolan i stort, som många vuxna inte har.
Sagt och gjort. En till två gånger i veckan håller han föreläsningar, studiecirklar och kulturprogram på somaliska i olika föreningslokaler. Lyssnargruppen, som från början mest bestod av nyanlända, har med tiden vuxit sig allt större. Fler och fler söker sig till honom för att få vägledning i allt från läxstöd och skolsvårigheter till funktionsvariationer. Mohamud har under åren sett hur viktigt det är att korrekt information delas för att undvika missförstånd. – Jag såg att okunskap ibland skapade rädslor och missförstånd, och jag ville göra något åt det, berättar Mohamud.
En stark personlig drivkraft väcktes när Mohamuds egen dotter fick diagnosen läs- och skrivsvårigheter. Detta ledde till att han ville veta mer om ämnet för att på bästa sätt kunna stötta sin dotter. Han tog sitt sökande till nästa nivå genom att på egen hand fördjupa sig i dyslexi, inlärningssvårigheter och andra skolrelaterade utmaningar. Efter gedigna studier av litteratur och ny forskning bestämde han sig för att skriva en informationsbok på sitt modersmål, somaliska.
Boken, som ges ut via hans eget förlag Buugsan, är både personlig och informativ. Den beskriver dotterns resa mot en diagnos och tar samtidigt upp områden som dyskalkyli, dysgrafi, språkstörning och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. För att säkerställa innehållet har han låtit en god vän, som är verksam psykolog i Lund, faktagranska och korrekturläsa boken. Via förlaget har han även gett ut andra böcker kopplade till språk, såsom Somaliska som andraspråk och Somaliska som modersmål.
Mohamuds passion för kunskapsspridning genomsyrar även hans yrkesroll. Hans intresse för pedagogik och teknik ledde honom till en nyligen avlagd masterexamen i ”Education Technology and Instructional Design”. Dessa kunskaper använder han inte bara i sitt ideella arbete, utan även för att utveckla och dela digitalt material med sina kollegor på Språkcentralen. Han har fått ansvaret att bygga upp en gemensam kunskapsbank för den somaliska språkgruppen – ett bibliotek av resurser som ständigt växer.
Han uppskattar den fortbildning som Språkcentralen erbjuder och lyfter särskilt en workshop om bemötande och relationsskapande som anordnades förra läsåret.
– Vikten av att dela med sig och föra dialog om sådant man känner sig osäker på är central, och det var ur den insikten som idén att föreläsa och skriva en bok föddes, säger han.
Hans framtidsplaner är att fortsätta sprida kunskap via studiecirklar, kulturprogram och nyutgiven litteratur. Han tror att detta kan ske smidigt via onlinekurser med olika inslag, något han just nu arbetar aktivt med att lansera via sin hemsida, Koorso.net. Eftersom han är tvåspråkig kommer han att kunna erbjuda detta på både arabiska och somaliska.
Mohamud är en stor inspirationskälla för sina kollegor. En annan språklärare Abdalla Jama har, via hans förlag, också gett ut en bok som handlar om dagens ungdomar, deras funderingar och viktiga samhällsfrågor – en bok om vägledning och att hitta inre trygghet.
– Det är inte vinstdrivande på något sätt, betonar Mohamud. Det är det bästa sättet att sprida kunskap på.
”Att sprida kunskap är som ringar på vatten”, säger Mohamud och visar stolt upp sin bok.